Mohsenpour M, Gooya Z, Shokuhiyekta M, Kiamanesh A, Bazargan A. (2015). Designing and Developing a Test for Cognitive Competencies of the Iranian Students’ Mathematics Literacy based on PISA Studies.
نظریه و عمل.
2(4), 5-34.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2258-fa.html
محسن پور مریم، گویا زهرا، شکوهی یکتا محسن، کیامنش علیرضا، بازرگان عباس. طراحی و ساخت آزمونی برای صلاحیتهای شناختی سواد ریاضی دانشآموزان ایرانی بر مبنای مطالعات پیزا دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1393; 2 (4) :34-5
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2258-fa.html
چکیده: (9763 مشاهده)
از زمان تأسیس آموزش رسمی در ایران، کاربردی بودن برنامۀدرسی ریاضی، یکی از اهداف مورد تأکید نظام آموزشی بوده است. برای تعیین میزان تحقق چنین هدفی، داشتن آزمونی بهمنظور سنجش صلاحیتهای دانشآموزان در بهکارگیری ریاضی در زندگی واقعی، ضروری است. در دهۀ اخیر، مطالعه بینالمللی پیزا در شماری از کشورهای جهان، باهدف سنجش میزان توانایی دانشآموزان 15 ساله در بهکارگیری ریاضی برای حل مسائل دنیای واقعی و رویارویی با چالشهای آن، صورت گرفته است. با توجه به چارچوب نظاممند پیزا و تعریف موردتوافق متخصصان آموزش ریاضی از کاربرد ریاضی در زندگی واقعی در قالب سازه سواد ریاضی»، این مطالعه میتواند معیار مناسبی برای سنجش سواد ریاضی دانشآموزان باشد. پژوهش حاضر، مراحل طراحی آزمون صلاحیتهای شناختی سواد ریاضی دانشآموزان ایرانی را در پایان دورۀ آموزش عمومی و شروع پایۀ دهم، با رویکرد شناختی تشخیصی و با توجه به چارچوب مطالعات پیزا و دیدگاه دبیران ریاضی، تبیین میکند. سؤالات این آزمون، مبتنی بر سه مؤلفۀ سواد ریاضی شامل صورتبندی، بهکارگیری و تفسیر است. همچنین شش صلاحیت شناختی شامل ارتباطات، ریاضیوار کردن، بازنمایی، استدلال، طراحی راهبرد برای حل مسئله و استفاده از زبان و عملیات نمادین، رسمی و فنی از موارد مورد توجه در آزمون است. چهار زمینۀ شخصی، شغلی، اجتماعی و علمی و چهار حیطۀ محتواییِ تغییر و روابط، فضا و شکل، کمیت و عدم قطعیت، زمینه و فضای چژوهش را تعیین می کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
پذیرش: 1396/8/20 | انتشار: 1396/8/20