eskandaripour S, Hajhosseinnezhad G, Ali asgari M, Hosseini khah A. (2019). Explaining Factors Affecting Quality of Teaching at Technical and Vocational University.
نظریه و عمل.
7(13), 329-352.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2894-fa.html
اسکندری پور شهرام، حاجی حسین نژاد غلامرضا، علی عسگری مجید، حسینی خواه علی. تبیین عوامل موثر بر کیفیت تدریس در دانشگاه فنی و حرفه ای دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1398; 7 (13) :352-329
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2894-fa.html
چکیده: (7125 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضرتبیین عوامل موثربرکیفیت تدریس وتعیین وزن هریک ازعوامل میباشد.دراین پژوهش ازروش ترکیبی استفاده شد.جامعه آماری کیفی شامل کارکنان ستادی وپژوهشگران برتردانشگاه فنی بوده از طریق نمونه گیری ترکیبی انتخاب شدند.جامعه آماری بخش کمی این مطالعه رامعاونین آموزشی،مسئولین اداره پژوهش وآموزش،مدیران گروه واساتیدموظف کلیه آموزشکده هادرسال1395 تشکیل می دهند.دربخش کیفی برای گردآوری اطلاعات ازمصاحبه های اکتشافی ومصاحبه نیمه ساختمند استفاده شد.در بخش کمی ازمقوله های شناسایی شده حاصل ازکدگذاری داده های کیفی استفاده نموده ونسبت به ساخت پرسشنامه های مقایسات زوجی که حاوی مولفه هاوعوامل موثربرکیفیت تدریس بوداقدام ونتایج بااستفاده ازروشAHP موردتحلیل قرارگرفت. نتایج پژوهش حاکی ازآنست که سهم عوامل مربوط به مدرس،محیط آموزش ودانشجویان به ترتیب برابربا41،33و26درصد برآوردشده است.ازبین مولفه های مرتبط بامدرس،مهارت های حرفه ای مدرس به عنوان مهمترین مولفه باوزن 361؛از بین مولفه های مرتبط بادانشجو،سوابق و تجربیات تحصیلی باوزن385واز بین مولفه های مرتبط بامحیط آموزش،کیفیت محیط وشرایط آموزشی باوزن 341 محاسبه شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا دریافت: 1396/11/23 | ویرایش نهایی: 1400/2/27 | پذیرش: 1397/6/7 | انتشار: 1398/3/10