Ghaderi S A, Mahram B, Saeedy Rezvani M, Noghani Dokht Bahmani M, Karami M. (2019). Analyzing Curriculum Theories Based on Miller's Taxonomy to Identify an Appropriate Theoretical Framework for Designing Crisis-based Curricula.
نظریه و عمل.
7(13), 261-298.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2977-fa.html
قادری سید علی، مهرام بهروز، سعیدی رضوانی محمود، نوغانی دخت بهمنی محسن، کرمی مرتضی. واکاوی نظریههای برنامهدرسی بر مبنای طبقهبندی میلر به منظور شناسایی بستر نظری مناسب برای طراحی برنامههایدرسی مبتنی بر شرایط بحران دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1398; 7 (13) :298-261
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2977-fa.html
چکیده: (6250 مشاهده)
هدف این پژوهش، شناسایی و ایجاد بستر نظری مناسب برای طراحی برنامهدرسی در شرایط بحران بود. در این راستا، ابتدا با تحلیل اسناد و روش نقد توسعی، پیامدهای بحرانها بر جامعه و نظام آموزشی استخراج و مبنای نقد و استنتاج قرار گرفت. سپس دسته بندیهای مطرح در نظریه برنامهدرسی بررسی و با توجه به معیارهایی چون جامعیت و کارآیی در پاسخگویی به مساله پژوهش، طبقهبندی جان میلر انتخاب و موضع نظریه های تشریح شده آن در قبال این شرایط تحلیل شد. بر اساس نتایج، با نظر به شرایط خاص روانی و اجتماعی افراد درگیر در بحران، رهنمودهای نظریه انسانگرایی اجتماعی برای طراحی یک برنامه درسی که به افزایش تابآوری و بازگشت سریعتر افراد به شرایط عادی کمک کند نسبت به دیدگاههای دیگر مناسبتر تشخیص داده شد. وحدت بنیان های نظر و عمل برنامه درسی در شرایط بحران، ضرورت غیرقابل اجتنابی است که در تحلیل نهایی اشاره شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی دریافت: 1397/6/21 | ویرایش نهایی: 1400/1/31 | پذیرش: 1398/2/14 | انتشار: 1398/4/9