پورباغبان سجاد، محمودی فیروز، فتحی آذر اسکندر، کوهستانی بهروز. الگوی برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در درس علوم دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (16) :118-41
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3148-fa.html
چکیده: (4999 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در درس علوم براساس روش سنتزپژوهی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینۀ واقعیت مجازی بود که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاه های اطلاعاتی، بر اساس معیارهای ورود تعداد 920 مقاله علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج تعداد 197 مقاله پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. برای گردآوری، گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش های اولیه، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سنتزپژوهی مارش(1991) و روش های کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در درس علوم، برنامه ای دانش آموز محور است که نقش ها و مسئولیت های متفاوتی را برای فراگیر، مدرس و دانش، ایجاد می کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی دریافت: 1399/1/6 | ویرایش نهایی: 1400/1/7 | پذیرش: 1399/6/23 | انتشار: 1400/1/31