Foroughinia M, Sohrabi M, Mohammadi M. (2020). Job Competencies Based on the Creative Industries Approach in Higher Education of Iranian Handicrafts: Mixed Method.
نظریه و عمل.
8(16), 365-394.
URL:
http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3228-fa.html
فروغی نیا مریم، سهرابی مهین، محمدی مهدی. شایستگی های شغلی مبتنی بر رویکرد صنایع خلاق در آموزش عالی صنایع دستی ایران: رویکرد ترکیبی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1399; 8 (16) :394-365
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3228-fa.html
چکیده: (3463 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی آموزش شایستگیهای شغلی متناسب با رویکرد صنایع خلاق در آموزش عالی صنایع دستی ایران بود که با طرح ترکیبی اکتشافی متوالی مدل ابزارسازی انجام گردید. بخش کیفی با رویکرد چند روشی کیفی، به شیوههای تحلیل محتوا و پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. در این بخش، با روش نمونهگیری هدفمند، 17 نمونه از دانشآموختگان این رشته در مصاحبه شرکت کردند و 8 مضمون، استخراج شد. بخش کمی، با روش پیمایشی انجام شد. بعد از تأیید مقیاس نهایی، با نمونهگیری خوشهای و در دسترس، از دانشجویان سال آخر هر دو مفطع رشته صنایع دستی147 نمونه در ارزیابی شرکت کردند. عملکرد برنامه درسی کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته در آموزش شایستگیهای شغلی در همه عناصر استخراج شده، پایینتر از میانگین معیار بود و پیشنهاد میشود در برنامههای آموزش عالی صنایع دستی ایران، واحدهای درسی متناسب با شایستگیهای شغلی مورد نیاز به صورت اصولی، برنامهریزی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن دریافت: 1399/8/16 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1400/1/22 | انتشار: 1400/1/31