چکیده: (2839 مشاهده)
یادگیری واژگان ریاضی برای رشد زبان و همچنین ارتقای دانش ریاضی دانشآموزان، امری ضروری است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی، هدف آن کاربردی و رویکرد آن کیفی است. ابتدا به روش سنتزپژوهی، تحقیقات انجام شده در زمینه آموزش واژگان ریاضی بررسی گردیده و انواع واژگانی که نیاز به آموزش دارند، دستهبندی شد. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوا، واژگان کلیدی کتب ریاضی استخراج گردید. نمونه پژوهش بهصورت تمامشماری، کتب ریاضی پایه اول تا سوم ابتدایی ایران است. در بخش سنتزپژوهی، جامعه پژوهش کلیه مقالات مرتبط با آموزش واژگان ریاضی و نمونه پژوهش، ۳۶ مقاله در دسترس است که از طریق جستجو در پایگاههای داخلی و خارجی منتخب، انتخاب شدند. نتایج سنتزپژوهی نشان میدهد میتوان کلماتی را که نیاز به آموزش دارند، به یازده دسته تقسیم نمود. کلمات استخراج شده از کتب ریاضی پایه اول تا سوم ابتدایی، در این یازده دسته قرار گرفتند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی دریافت: 1400/11/10 | ویرایش نهایی: 1402/9/11 | پذیرش: 1402/2/21