دوره 7، شماره 14 - ( 7-1398 )                   دوره 7 شماره 14 صفحات 294-261 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghverdi M, Gooya Z. (2019). The Effect of Using Diagram- drawing Strategy, on Solving Mathematical Word Problems. نظریه و عمل. 7(14), 261-294.
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3018-fa.html
حق وردی مجید، گویا زهرا. تاثیر استفاده از راهبرد رسم شکل در حل مسایل کلامی ریاضی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1398; 7 (14) :294-261

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3018-fa.html


چکیده:   (5590 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از راهبرد رسم شکل، در حل مسائل کلامی ریاضی است. این مطالعه، به تأثیر استفاده از انواع ترسیم­های شبکه‌ای، سلسله‌مراتبی و ماتریسی معرفی شده توسط نوویک و هرلی (2001) در حل مسائل کلامی پرداخت. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، 40 دانش‌آموز پایه دهم بودند که به صورت تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابتدا، آزمونی شامل شش مسئله کلامی بدون استفاده از هیچ نوع شکل، به دانش‌آموزان داده شد. پس از یک هفته، آزمون دوم متشکل از همان مسائل شامل اشکال مذکور، به شرکت­کنندگان ارائه شد. نتایج نشان داد که تنها استفاده از شکل‌های ماتریسی در متن مسائل کلامی، به بهبود حل مسئله آنها منجر شد و دو نوع ترسیم دیگر، تأثیری بر بهبود حل مسئله دانش­آموزان نداشت. لذا، پیشنهاد می‌شود که به جای افزودن شکل به مسائل، تناسب انواع شکل­ها با ساختار مسائل لحاظ شود و رسم شکل به تنهایی، به بهبود حل آن کمک نمی‌کند.
 
متن کامل [PDF 807 kb]   (1580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/11/7 | ویرایش نهایی: 1399/3/8 | پذیرش: 1398/9/17 | انتشار: 1399/2/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb