چکیده: (2409 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای آموزش شکلهای هندسی دوره پیش دبستانی با توجه به «محور تشخیص و تمیز اشیاء و اَشکال و ویژگی¬های آنها» از راهنمای برنامه پیشدبستانی، منتشر شده در سال 1396 بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از گونه اَسنادی بود. ابتدا 10 معیار تحلیل فعالیتهای آموزش هندسه از سه سطح نظریه بازبینیشده فنهیلی توسط کلمنتس و باتیستا، شامل «پیشتشخیصی»، «وفق¬دهنده» و «تحلیل» استخراج شد. سپس پنج کتاب از سه منبعِ کتابنامه رشد آموزشوپرورش، بخشنامه سازمان بهزیستی و توصیه مراکز پیشدبستانی انتخاب و فعالیتهای مربوط به شکلهای هندسی آنها بر اساس معیارهای مستخرج، مورد بررسی قرار گرفت. یافته¬ها نشان داد بالاترین درصد فراوانی فعالیتهای آموزشی به معیارهای سطح یک (وفقدهنده) و کمترینِ آن به معیار سطح صفر (پیشتشخیصی) اختصاص یافت. درمجموع، محتوای شکلهای هندسی کتابهای آموزشی پیشدبستانی نیاز به بازنگری دارد و توصیه میشود فعالیتهای آموزشیِ سطح بالا به کتابهای پایههای بالاتر انتقال یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی دریافت: 1399/7/21 | ویرایش نهایی: 1402/8/26 | پذیرش: 1400/4/5 | انتشار: 1400/7/30