دوره 10، شماره 19 - ( 1-1401 )                   دوره 10 شماره 19 صفحات 408-373 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borna Khajeh M, Mahmoodi F, Adib Y, Habibi H. (2022). Studying the process of primary schools teachers' resistance towards formal curriculum. نظریه و عمل. 10(19), 373-408.
URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3321-fa.html
برنا خواجه مظاهر، محمودی فیروز، ادیب یوسف، حبیبی حمدالله. بررسی فرایند مقاومت معلمان دوره ابتدایی در برابر برنامه درسی رسمی دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی 1401; 10 (19) :408-373

URL: http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3321-fa.html


چکیده:   (2895 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرایند مقاومت معلمان دوره ابتدایی در برابر اجرای برنامه­درسی رسمی انجام پذیرفت. رویکرد پژوهش حاضر،کیفی بوده و از روش نظریه زمینه­ای در این پژوهش استفاده گردید. جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی استان آذربایجان‌­شرقی بود. فرآیند نمونه‌گیری و انتخاب مشارکت‌کنندگان تا رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت و در نهایت 18 نفر از معلمان دوره ابتدایی با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب گردیدند. نتایج نشان داد که "مقاومت منطقی" به عنوان پدیده محوری ، "عدم توانمندسازی معلمان، عدم مشارکت دانش­آموز و کمبود امکانات آموزشی" به عنوان شرایط زمینه­ای، "انحرافات برنامه­درسی، شخصیت معلم، کاستی های کتابهای درسی و ناتوانی معلم" به عنوان شرایط علی، "اعتقادات معلم و شرایط فرهنگی" به عنوان شرایط مداخله­گر، "پیامدهای مربوط به برنامه درسی و شکوفایی قابلیت­های معلم" به عنوان پیامد و "راهکارهای آموزشی، توجه به نیازهای دانش­آموزان و بهینه­سازی برنامه­درسی" به عنوان راهبردها شناسایی گردیدند.
متن کامل [PDF 658 kb]   (1230 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا
دریافت: 1400/6/8 | ویرایش نهایی: 1401/7/17 | پذیرش: 1401/6/2 | انتشار: 1401/7/5

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Theory & Practice in Curriculum Journal

Designed & Developed by : Yektaweb