TY - JOUR T1 - Transdisciplinary Commitments in University Curriculum TT - تعهدات فرارشته‌ای در برنامه درسی دانشگاهی JF - cstp JO - cstp VL - 6 IS - 12 UR - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2860-fa.html Y1 - 2019 SP - 5 EP - 42 KW - : curriculum KW - Causal Layered Analysis KW - approach discipline KW - pluri-disciplinary KW - multidisciplinary KW - Interdisciplinary and transdisciplinary N2 - امروزه گرایش فزاینده ای به رویکرد فرارشته ای در برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها مشاهده می شود. مطالعات فرارشته ای از عرصه، مقاصد و هدف ها به حوزه اعمال و اقدامات در حال گذار است. در این رهگذر عینیت بخشی به رویکرد فرارشته ای در قلمروی برنامه درسی و رساندن آن از مرحله طرح به حیطه عمل مشکلاتی فراروی کارگزاران برنامه درسی قرار دارد. در این مقاله با نظر به مواضع مختلف در خصوص فرارشته ای، چارچوب مفهومی و مدل برنامه درسی فرارشته ای مبتنی بر لایه های علی آموزشی تبیین شده است و چالش ها و تعهدات ناظر بر آن در چهار گروه؛ ملاحظات فلسفی و پداگوژیکی، مسائل و مسئولیت های موثر بر فرآیند تدریس، مسائل و مسئولیت های موثر بر دانشجویان، مسائل و مسئولیت های موثر بر طراحی دروس، دسته بندی و ارائه شده است. M3 ER -