%0 Journal Article %A noroznezhadghadi, mohamad %A Seraji, Farhad %A Yosofzadeh, Mohamadreza %T Identify and extract parent and teacher readings from the concept of participation in school affairs %J Journal of Theory & Practice in Curriculum %V 7 %N 14 %U http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3039-fa.html %R %D 2019 %K Parental Participation, Phenomenology, Managers, Parents of Students, %X پژوهش حاضر به مطالعه، درک و تبیین تجربیات اولیاء دانش­آموزان و مدیران مدارس از مشارکت والدین در امور مدرسه­ای فرزندان پرداخته است. این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. به این منظور 8 مدیر و 6 ولی دانش­آموز از مدارس ناحیه­ 1 و 2 شهر همدان به­شیوه­ هدفمند انتخاب و داده­ها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شدند. داده­های گردآوری شده به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان می­دهد که در هر دو گروه تعریف یکسانی از مشارکت وجود ندارد و افراد به وجوه مشارکت اشاره می­کنند. در مورد ساختار، مدیران به انجمن اولیاء و مربیان به عنوان نهاد رسمی متکی هستند و والدین به ارتباط شخصی با عوامل مدرسه توجه دارند. زمینه­های مشارکت در مدارس متنوع است و عواملی از قبیل انگیزه و بنیه والدین، تعامل مثبت مدیران و وجود فرهنگ مشارکتی در سازمان مدرسه می­تواند آن را تقویت کند. %> http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3039-fa.pdf %P 319-356 %& 319 %! Identify and extract parent and teacher readings from the concept of participation in school affairs %9 Research %L A-10-1467-1 %+ %G eng %@ 2345-4938 %[ 2019