TY - JOUR JF - cstp JO - نظریه و عمل VL - 9 IS - 17 PY - 2021 Y1 - 2021/3/01 TI - Examining the Compatibility of the Educational Content of Geometric Shapes in the Level of Preschool with the Goals of the Curriculum Guide of this Level in Iran TT - بررسی سازگاری محتوای آموزشی شکل‌های هندسی در دوره پیش‌دبستانی با اهداف راهنمای برنامه این دوره در ایران N2 - هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای آموزش شکل­های هندسی دوره پیش دبستانی با توجه به «محور تشخیص و تمیز اشیاء و اَشکال و ویژگی¬های آن­ها» از راهنمای برنامه پیش­دبستانی، منتشر شده در سال 1396 بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از گونه اَسنادی بود. ابتدا 10 معیار تحلیل فعالیت­های آموزش هندسه از سه سطح نظریه بازبینی­شده فن­هیلی توسط کلمنتس و باتیستا، شامل «پیش­تشخیصی»، «وفق¬دهنده» و «تحلیل» استخراج شد. سپس پنج کتاب از سه منبعِ کتابنامه رشد آموزش‌و‌پرورش، بخش­نامه سازمان بهزیستی و توصیه مراکز پیش‌دبستانی انتخاب و فعالیت‌های مربوط به شکل‌های هندسی آن‌ها بر اساس معیارهای مستخرج، مورد بررسی قرار گرفت. یافته¬ها نشان داد بالاترین درصد فراوانی فعالیت‌های آموزشی به معیارهای سطح یک (وفق‌دهنده) و کمترینِ آن به معیار سطح صفر (پیش‌تشخیصی) اختصاص یافت. درمجموع، محتوای شکل‌های هندسی کتاب‌های آموزشی پیش‌دبستانی نیاز به بازنگری دارد و توصیه می‌شود فعالیت‌های آموزشیِ سطح بالا به کتاب‌های پایه‌های بالاتر انتقال یابد. SP - 187 EP - 222 AU - Imani, Nasim AU - Mohsenpour, Maryam AU - GholamAzad, Soheila AD - Alzahra University KW - Geometric Shapes KW - Preschool Level KW - Educational Program Guide KW - Van Heile Model. UR - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3217-fa.html ER -