@ARTICLE{Rezazadeh Bahadoran, author = {beygi, nafiseh and Rezazadeh Bahadoran, Hamid Reza and Khosravi Babadi, Ali Akbar and poushaneh, Kambiz and }, title = {Descriptive evaluation disadvantages of elementary school from the perspective of Iranian curriculum planners}, volume = {9}, number = {18}, abstract ={این مقاله به معرفی آسیب‎های ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی از نگاه برنامه‎ریزان درسی ایران می‎پردازد. بدین منظور، از روش «نقادی و خبرگی تربیتی» در ذیل رویکرد کیفی، استفاده شد. نمونه با شیوه نمونه‎گیری گروه بارز از جامعه متخصصان برنامه‎ریزی درسی انتخاب و اطلاعات به وسیله مصاحبه نیمه‎ساختاریافته گردآوری گردید. اطلاعات به شیوه «مضمونی» تحلیل شد و برای تامین اعتبار یافته‎ها، روش «بازبینی گروه اطلاع‎رسان» استفاده شد. نتایج نشان داد ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی بعنوان یک طرح نوآورانه و مصوب، دارای دوازده آسیب اساسی است که در سه گروه طبقه‏بندی شده‎اند: در حوزه نظام آموزش و برنامه درسی چهار آسیب «توقعات زیاد، نبود نظارت حرفه‏ای، راهنماهای ناموثر و فقر سرمایه‏گذاری»، در حوزه عمل معلم چهار آسیب «شایستگی کم، اعتبار کم، سختی عمل و فشار سازمانی» و در حوزه رفتار شاگرد چهار آسیب «کاهش انگیزه، کاهش سواد، افزایش توقع و رقابتهای غیرمفید» شناسایی شدند. }, URL = {http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3295-fa.html}, eprint = {http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3295-fa.pdf}, journal = {Journal of Theory & Practice in Curriculum}, doi = {}, year = {2021} }