TY - JOUR JF - cstp JO - نظریه و عمل VL - 9 IS - 18 PY - 2021 Y1 - 2021/10/01 TI - A Reflection on the Components of School Mathematics Curriculum in Iran TT - تأملی در مؤلفه‌های برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای ایران N2 - این مطالعه به دنبال تبیین ملاک‌ها و نشانگرهای وضع مطلوب برنامه‌درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران است. برای این منظور اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت در ایران و یافته­های تحقیقی و ابتکارهای موجود در حوزه برنامه درسی ریاضی مدرسه­ای مورد بررسی قرار گرفت. چارچوب انتخابی برای این مطالعه مدل ده مولفه‌ای اکر برای برنامه‌درسی است. بر اساس این مدل، برای اطمینان از تعادل و اثربخشیِ برنامه‌درسی، با پاسخ به ده سوال مشخص و مبتنی بر برنامه‌درسی، ملاک‌هایی برای مولفه‌های برنامه‌درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران ارائه و اعتبارسنجی شدند. مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل اسنادی، و روش تحلیل کیفی، به شیوه استنباطی انجام شد. شرکت کنند‌گان در این مطالعه، به صورت هدفمند از بین متخصصان مربوط انتخاب شدند. در نهایت، ملاک‌ها و نشانگرهای برنامه‌درسی ریاضی به تفکیک مؤلفه­ها تعیین شد. به توصیه این مطالعه، برای بازنگری برنامه‌درسی ریاضی، توجه به این ملاک‌ها و نشانگرها، یک ضرورت است. SP - 177 EP - 206 AU - Gholamazad, Soheila AU - Gooya, Zahra AU - Kiamanesh, Alireza AD - Pajhoohesh KW - Mathematics Curriculum KW - Logical Foundation of Mathematics Learning KW - National Curriculum Document KW - Criteria and indicators for school mathematics curriculum. UR - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3318-fa.html ER -