%0 Journal Article %T The challenge of Nomads’ Migration and Nomads’ schools %J Journal of Theory & Practice in Curriculum %V 3 %N 5 %U http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2502-fa.html %R 10.18869/acadpub.cstp.3.5.5 %D 2015 %K Key Words Decrease in Instructional Time, Curriculum, Nomads, Absence from school, Annual Migration, %X انجام دو کوچ سالانۀ عشایر کوچ‌‌‌رو در طول سال تحصیلی تأثیرات زیادی بر کار مدرسه و یادگیری دانش‌آموزان عشایر بر جای می‌گذارد. تحقیق حاضر مطالعۀ موردی بوده و از نوع کیفی استفاده‌ شده است. هدف مطالعه، بررسیِ رابطۀ زمان کوچ عشایر و زمان آموزش در مدارس عشایری است. به‌ منظور بررسی میزان غیبت دانش‌آموزانی که به علّت دو کوچ سالانۀ عشایر و تأثیرات آن از مدرسه دور مانده‌اند، اقدام به جمع‌آوری داده‌های کمّی و کیفی یک مدرسۀ عشایری کوچ‌رو در طول دو سال تحصیلیِ (90-89 و 91-90) شده ‌است. پژوهنده در سال‌های مذکور به ‌عنوان معلم در این مدرسه مشغول به فعالیت بوده است. نتایج تحقیق گویای آن است که دو کوچ سالانۀ عشایر در مدرسۀ حاضر باعث افت ۳۴ درصدیِ زمانِ خالصِ آموزش (۵۵ روز از ۱۶۰ روز خالص برنامه‌ریزی‌شده) و به ‌تبع آن به ‌هم ریختن برنامه‌ریزی درسی آموزشی مدرسه، شتاب در آموزش مطالب درسی و به انجام نرسیدن آموزش کتاب‌های دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی شده است. %> http://cstp.khu.ac.ir/article-1-2502-fa.pdf %P 5-22 %& 5 %! Nomads’ Migration and Nomads’ schools %9 Research %L A-10-435-1 %+ %G eng %@ 2345-4938 %[ 2015