TY - JOUR JF - cstp JO - نظریه و عمل VL - 10 IS - 19 PY - 2022 Y1 - 2022/3/01 TI - Synthesis Research of Pathology of the Educational System of Gifted School and Developing a Curriculum Improvement Indicators Model TT - سنتز پژوهشی آسیب‌های نظام آموزشی مدارس استعدادهای درخشان و ارائه الگوی شاخص‌های ارتقاء برنامه‌درسی: مطالعه کیفی N2 - پژوهش‌حاضر دو هدف ‌شامل بررسی آسیب‌های نظام‌آموزشی‌مدارس استعدادهای درخشان و ارائه الگوی شاخص‌های ارتقاء برنامه‌درسی را دنبال کرده‌است. روش پژوهش، ‌کیفی و رویکرد سنتزپژوهی بود. جامعه‌آماری شامل مجموعه‌ی منابع‌‌نظری و پژوهشی(داخلی‌و‌خارجی) بود که ابتدا 261 منبع جستجو شد. 94 منبع که بیشترین هماهنگی را با هدف پژوهش داشتند انتخاب و443 جمله‌واره استخراج گردید. داده‌ها به‌شیوه استقرایی و تحلیل تماتیک 101تم بدست‌آمد. یافته‌ها نشان‌داد آسیب‌های نظام‌‌آموزشی شامل 39 مفهوم‌پایه؛ 7 تم ‌فرعی و 3 تم‌ اصلی است. شاخص‌های ارتقاء برنامه‌ درسی شامل 62 مفهوم‌‌پایه؛ 3 تم ‌‌فرعی و1 تم اصلی می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد آموزش تک‌بعدی؛ نقص‌درطراحی و تدوین برنامه‌ها و نظام‌یاددهی-یادگیری منفعلانه از جمله مشکلات آموزشی مدارس‌استعدادهای درخشان هستند. همچنین مولفه فوق‌ برنامه‌درسی شامل: برنامه‌‌‌درسی چندوجهی و هدفمند؛ بهینه‌سازی ‌و افزایش کیفیت یاددهی-یادگیری؛ تقویت ‌انگیزه یادگیری و پرورش دانش‌آموزان پویا به‌عنوان شاخص‌ ارتقاء برنامه‌درسی (راهکارمطلوب)در نظر گرفته‌شد. بنابراین پیشنهاد می‌شود از این یافته‌ها جهت تدوین برنامه‌آموزشی دانش‌آموزان تیزهوش استفاده شود. SP - 205 EP - 236 AU - Rashidi, Bahar AU - Abedi, Ahmad AU - Noruozi, Ghasem AD - University of Isfahan KW - Extracurricular Enrichment KW - Gifted and Talented KW - Synthesis Research KW - Qualitative Study UR - http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3320-fa.html ER -