%0 Journal Article %A Pakdaman, Farzaneh %A Davaei, Mahdi %A Khosravi Babadi, Ali Akbar %A Rezazadeh, Hamidreza %T Investigating the status of ethnicity and lived ethnic experiences of junior school students in Iranʼs academic curriculum %J Journal of Theory & Practice in Curriculum %V 10 %N 20 %U http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3395-fa.html %R %D 2022 %K Hidden curriculum, Ethnic lived experiences, Multicultural components, Ethnicity, junior school students., %X هدف این پژوهش بررسی جایگاه قومیت و تجارب زیسته قومیتی دانش آموزان در برنامه درسی رسمی- پنهان متوسطه اول ایران در سال تحصیلی 99-98 بود. روش پژوهش در بخش اول تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای کیفی با 3 جلد کتاب مطالعات اجتماعی شامل 553 صفحه. واحد تحلیل محتوا؛ متن- تصاویر و فعالیت. بخش دوم روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدار شناسی شامل نمونه گیری هدفمند مشارکت کنندگان 30 دانش آموز(فارس-آذری-کُرد-لُر-گیلک) و 20 دبیر بود. از ژورنال دانش آموزی و مصاحبه غیر رسمی استفاده شد. یافته ها نشان میدهد فقط 6 درصد از بخش های سه گانه محتوای بررسی شده به مؤلفه های مطلوب قومیت توجه داشته که در برنامه درسی رسمی بسیار نامطلوب میباشد. درتحلیل اطلاعات- یکسان سازی فرهنگی- تفکرات سطحی نسبت به فرهنگ اقوام- نابرابری آموزشی- بیگانگی با تنوع فرهنگی- غفلت در همزیستی مسالمت آمیز ظاهر شد که در مجموع جایگاه قومیت در برنامه درسی پنهان مطلوب نیست. %> http://cstp.khu.ac.ir/article-1-3395-fa.pdf %P 319-356 %& 319 %! Investigating the status of ethnicity and lived ethnic experiences of junior school students in Iranʼs academic curriculum %9 Research %L A-11-1946-1 %+ Free Univercity %G eng %@ 2345-4938 %[ 2022