Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
3
5
online
1
fulltext
fa
چالش بین کوچ عشایر و مدارس عشایر کوچ رو
The challenge of Nomads’ Migration and Nomads’ schools
اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی
پژوهشي
Research
<p>انجام دو کوچ سالانۀ عشایر کوچرو در طول سال تحصیلی تأثیرات زیادی بر کار مدرسه و یادگیری دانشآموزان عشایر بر جای میگذارد. تحقیق حاضر مطالعۀ موردی بوده و از نوع کیفی استفاده شده است. هدف مطالعه، بررسیِ رابطۀ زمان کوچ عشایر و زمان آموزش در مدارس عشایری است. به منظور بررسی میزان غیبت دانشآموزانی که به علّت دو کوچ سالانۀ عشایر و تأثیرات آن از مدرسه دور ماندهاند، اقدام به جمعآوری دادههای کمّی و کیفی یک مدرسۀ عشایری کوچرو در طول دو سال تحصیلیِ (90-89 و 91-90) شده است. پژوهنده در سالهای مذکور به عنوان معلم در این مدرسه مشغول به فعالیت بوده است. نتایج تحقیق گویای آن است که دو کوچ سالانۀ عشایر در مدرسۀ حاضر باعث افت ۳۴ درصدیِ زمانِ خالصِ آموزش (۵۵ روز از ۱۶۰ روز خالص برنامهریزیشده) و به تبع آن به هم ریختن برنامهریزی درسی آموزشی مدرسه، شتاب در آموزش مطالب درسی و به انجام نرسیدن آموزش کتابهای دانشآموزان در پایان سال تحصیلی شده است.</p>
<p>Abstract: Two annual migrations of nomadic tribes have a large impact on school work and learning of students. This study is a qualitative case study and intends to examine the impact of a reduction in teaching time in nomadic schools. In order to assess the students’ absence from school each year due to two migrations and its negative effects, the researcher used mixed method research(Quantitative-Qualitative) to thoroughly study the phenomenon and to collect data during the two academic years (2011/2010 and 2012/2011). The study sample consists of students of a nomadic school where the researcher has worked as a teacher. The results indicate that the annual migration of nomadic tribes is the cause of decrease in training time by 34% (55 days from 160 days) and subsequently leads to disruption of school planning, hastily teaching of the contents, and not completion of textbook by the end of the school year.</p>
افت زمان آموزشی , برنامۀ درسی , عشایر کوچرو , غیبت , کوچ سالانه ,
Key Words Decrease in Instructional Time , Curriculum , Nomads , Absence from school , Annual Migration ,
5
22
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-435-1&slc_lang=fa&sid=1
مصطفی
عبدلی
mostfaabdoli@yahoo.com
1003194753284600762
1003194753284600762
Yes
اداره اموزش و پرورش عشایری لرستان