Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
4
7
online
1
fulltext
fa
تجارب دانشجومعلمان از نقش مربی در پیوند نظر و عمل در برنامه کارورزی
Teacher training students’ experiences of the role of Coach in linking theory and practice in practicum
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">معلمان آینده، دانشجومعلمان کنونی هستند که آموزش آنان به منظور معلمی در عرصه پیوند نظر و عمل، با تمرکز بر توسعه دانش معلمی در برنامه کارورزی به عنوان جز مهمی از برنامه تربیت معلم تدوین شده است. یکی از مولفه های اثرگذار در این برنامه پیش از خدمت در مدارس، مربی است که این پژوهش در صدد مطالعه آن است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی- پدیدارشناسی و با تمرکز بر چهار شرکت کننده، از میان 22 مورد مطالعه انجام شده است<span dir="LTR"> .</span> همچنین مصاحبه نیمه ساختاری با مربیان آنان صورت گرفته است. داده ها از طریق کدگذاری و مقوله بندی اشتراس و کوربین تجزیه و تحلیل شده اند. تحلیل داده ها نشان از آن دارد که مربی، نقش را گاه به صورت مربی به عنوان مقلد، گاه به شکل شریک تجارب و گاه به شکل مجموعه ای از بازاندیشی ها نشان می دهد.</p>
<p>Future teachers of education are Current students that focus on the development of teacher knowledge in the field of theory and practice in practicum as an important part of the teacher training program. One of the effective factors in the pre-service programs is schools coach, The study seeks it. The reserch method used in this study was qualitative method and was of phenomenological type. And focuses on four participants, among 22 cases. Participants are 91-92 students have completed 3 practicum. The data is collected through semi-structured interviews and participant observation. As well as semi-structured interviews were done with their mentors. Data through Strauss and Corbin analysis were categorized. The data shows that coach can develop their competence as the greatest intervention in the professional world, Sometimes that role as coach is show As an imitation, or as a joint exprementation and sometimes in the form of hall of mirrors.</p>
دانشجومعلم, تربیت معلم, عمل, کارورزی, مربی
Teacher training, practicum, practice, Coach, teacher student
197
226
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-714-1&slc_lang=fa&sid=1
Azam
jamshidi tavana
اعظم
جمشیدی توانا
azam4365jamshidi@gmail.com
10031947532846001143
10031947532846001143
Yes
دانشگاه رجایی
Mohammad Reza
Emam Jomae
محمدرضا
امام جمعه
m-r-imam@yahoo.com
10031947532846001144
10031947532846001144
No
دانشگاه رجایی
ali reza
assare
علیرضا
عصاره
alireza_assareh@yahoo.mail
10031947532846001145
10031947532846001145
No
دانشگاه رجایی