Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
9
online
1
fulltext
fa
هدفهای برنامهدرسی جهتیابی و تحرک در ایران و آمریکا (ویژه نابینایان و کمبینایان)
The Goals of the Curriculum Orientation and Mobility in Iran and America (Especially the Visually Impaired Students)
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ هدفهای برنامۀ درسی جهتیابی و حرکت در آمریکا و ایران و با استفاده از روش بِرِدی در مطالعات تطبیقی انجام شده است. این مقایسه نشان داد که این برنامۀ درسی در آمریکا با داشتن 41 هدف عملکردی حرکتی، 38 هدف کلی و 263 هدف جزئی، که 48 هدف آن به کمبینایان اختصاص دارد، برای پوشش دادن به نیازهای حرکتی دانشآموزان دارای آسیب بینایی در محیطهای پنجگانۀ خانه/زندگی، مدرسه، مسکونی، تجاری و حملو نقل عمومی توسعه یافته است. برنامۀ درسی این مهارتها در ایران با رویکرد بزرگسالمحور دارای 10 هدف کلی و 75 هدف جزئی است که اساساً بر مهارتهای کلاسیک جهتیابی و حرکت تمرکز دارد. در نتیجه برنامۀ درسی جهتیابی و حرکت در آمریکا فرصتهای متعدد یادگیری معنادار را برای دانشآموزان نابینا و کمبینا فراهم میکند اما برنامۀ درسی جهتیابی و حرکت در ایران فرصتهای محدودتری را صرفاً برای یادگیری نابینایان ایجاد میکند.</p>
<div style="text-align: justify;">This study has compared the goals and objectives of orientation and mobility (O&M) curriculums in Iran and America. The Bereday’s comparative method was used in this research. Initially the goals were defined and interpreted based on two criteria including the level of generality and the level of coverage and then they were compared by juxtaposition. The study found that American O&M curriculum has 41 functional mobility tasks with 38 goals and 270 objectives solidly based on the students' needs in five different environments: home/living, campus, residential, commercial and public transportation. Furthermore, some of these goals were also devoted to low vision students. Iranian O&M curriculum had only developed 10 goals and 75 objectives exclusively for blind students, ingnoring their surrounding environment. American O&M curriculum with specific goals and objectives provides numerous opportunities for blind as well as low vision students to learn O&M skills through a meaningful learning environment extremely helpful in their daily lives.</div>
دانشآموزان نابینا و کمبینا, جهتیابی و حرکت, هدفهای برنامۀ درسی, مقایسۀ تطبیقی
Blind and low vision students, Orientation and Mobility, Curriculum Goals and objectives, Comparative study
193
214
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-883-1&slc_lang=fa&sid=1
Ashraf
Karimi
اشرف
کریمی
karimi.ashraf@gmail.com
10031947532846001569
10031947532846001569
No
دانشگاه خوارزمی
Golamreza
Haji Hossein Nejad
غلامرضا
حاچی حسین نژاد
hosseinnejad_1@yahoo.com
10031947532846001570
10031947532846001570
Yes
دانشگاه خوارزمی
Nematolah
Moosapour
نعمت اله
موسی پور
n_mosapour@yahoo.com
10031947532846001571
10031947532846001571
No
دانشگاه فرهنگیان
Ahmad
Beh Pajooh
احمد
به پژوه
ahmad.behpajooh@gmail.com
10031947532846001572
10031947532846001572
No
دانشگاه تهران