Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
7
14
online
1
fulltext
fa
واکاوی محدودیت های مشارکت والدین در مدارس متوسطه: مطالعه ای با رویکرد پدیدارشناسانه
The Analysis of Parent Involvement Restrictions in Secondary School: A Phenomenology Study
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; line-height: normal; unicode-bidi: embed; direction: rtl;"><strong>چکیده:</strong> تقویت فرهنگ مشارکت والدین در فرایندهای مدیریتی و تربیتی مدارس، از نشانههای نظام آموزشی کارآمد بهشمار میرود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی محدودیتهای مشارکت والدین در مدارس متوسطه انجام گرفته است. دادهها با استفاده از فن مصاحبه نیمهساختارمند با 18 نفر از والدین، مدیران ، معلمان و دانشآموزان در سطح 3 مدرسه از منطقه 6 تهران گردآوری شده و بر اساس راهبرد کُلایزی تحلیل و مقوله بندی شده است. راهبرد های اعتباربخشی به داده ها با استفاده از روش­های ممیزی بیرونی ، چند سویه سازی، بازبینی اعضاء و درگیری طولانی مدت پژوهشگر در جریان مصاحبه انجام شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، محدودیت­های مشارکت والدین/ مدرسه را می<span dir="LTR">­</span>توان در 3 مقوله کلی شامل عوامل مرتبط با مدرسه، عوامل مرتبط با والدین و عوامل مرتبط با نوجوانان معرفی نمود.<br>
</p>
The aim of this study was to examine the restrictions of parental involvement in secondary schools. The research approach was qualitative and phenomenological. The instrument for data collection was a semi-structured interview and research data was gathered from 6 parent, 5 teachers, 3 principal and 4 students in three schools in Tehran 6th district<span dir="RTL">.</span> The content of the living experiences of those groups was analyzed according to Colaizzi pattern. The research results showed the restrictions of parental involvement in 3 Emergent Theme and 7 Theme Clusters including, school related factors such as, Lack of Teacher and principals Preparation, Teachers Preconceptions about Parental Culpability, Home-School Scheduling Conflicts and Cultural difference between school / home. As parent related factors such as, Socio-economic condition and Lack of parental understanding of the value of their role, and finally, adolescent related factor such as, vagueness as to the role of parent involvement during adolescent years.<br>
محدودیت و موانع, مشارکت والدین, مدارس متوسطه, پدیدار شناسی
restrictions, parental involvement, Secondary school, phenomenology.
71
96
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1128-1&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Zarei
احمد
زارعی
ahmadutl70@gmail.com
10031947532846003776
10031947532846003776
No
trhran university
دانشگاه تهران
Marzieh
Dehghani
مرضیه
دهقانی
Dehghani_m33@ut.ac.ir
10031947532846003777
10031947532846003777
Yes
tehran university
دانشگاه تهران
Keyvan
Salehi
کیوان
صالحی
keyvansalehi@ut.ac.ir
10031947532846003778
10031947532846003778
No
tehran university
دانشگاه تهران