Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
7
13
online
1
fulltext
fa
تحلیل محتوای کتابهای جدیدالتالیف ریاضی و راهنمای معلم سال دهم رشته انسانی (با تاکید بر رویکرد زمینه محور)
Analyses of 10th mathematics textbook and teacher guide book based on context base Mathematics approach
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر کتابهای ریاضی و آمار(1) و راهنمای معلم پایه دهم رشته انسانی با تاکید بر رویکرد زمینه محور به روش تحلیل محتوای کمی و کیفی مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری کتابهای درسی و راهنمای معلم ریاضی دهم انسانی سال تحصیلی 96-1395 است. ابزار پژوهش، فرم تحلیل محتوا با توجه به رویکرد ریاضیات زمینه محور است. از روش تحلیل آنتروپی شانون به منظور محاسبه میزان اهمیتی که در طراحی کتاب های درسی و راهنمای معلم ریاضی پایه دهم انسانی به چهار مؤلفه رویکرد زمینه محور شامل دارا بودن موقعیت عملی، واقعی بودن، مرتبط بودن با تجارب زندگی روزمره دانش آموزان و باز بودن داده شده، استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از این است که میزان توجه و درگیری با چهار مولفه ریاضیات زمینه محور و مقدار ضریب اهمیت هر یک از این مولفه ها کم بوده و محتوای درسی کتاب مذکور بر اصول ریاضیات زمینه محور منطبق نیست.<br>
Recently, the National curriculum of Islamic Republic of Iran has been developed by the Ministry of Education to provide educational policies. In this document, an implicit emphasis on so called context base aspect of the program can be seen in the mathematics curriculum framework section. In this paper, I first, introduce the different aspects of context base Mathematics Education, and then this educational approach has been traced in the newly written mathematics textbooks in Iran
تحلیل محتوا, رویکرد زمینه محور, کتاب ریاضی پایۀ دهم انسانی, راهنمای معلم پایه دهم انسانی
content analysis, context base Mathematics approach, secondary School's 10he Grade Mathematics Book, teacher guide book
79
110
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1132-1&slc_lang=fa&sid=1
Haleh
Sheikholeslami
هاله
شیخ الاسلامی
Haleh.Sheikholeslami@gmail.com
10031947532846003480
10031947532846003480
No
دانشگاه شهید رجایی
Gholamali
Ahmadi
غلامعلی
احمدی
Gaahmadi@srttu.edu
10031947532846003481
10031947532846003481
Yes
دانشگاه شهید رجایی
Alireza
Assareh
علیرضا
عصاره
alireza_assareh@yahoo.com
10031947532846003482
10031947532846003482
No
دانشگاه شهید رجایی
Ebrahim
Reyhani
ابراهیم
ریحانی
reyhani_ebrahim@gmail.com
10031947532846003483
10031947532846003483
No
دانشگاه شهید رجایی