Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
7
14
online
1
fulltext
fa
تاثیر استفاده از راهبرد رسم شکل در حل مسایل کلامی ریاضی
The Effect of Using Diagram- drawing Strategy, on Solving Mathematical Word Problems
پژوهشي
Research
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از راهبرد رسم شکل، در حل مسائل کلامی ریاضی است. این مطالعه، به تأثیر استفاده از انواع ترسیم­های شبکهای، سلسلهمراتبی و ماتریسی معرفی شده توسط نوویک و هرلی (2001) در حل مسائل کلامی پرداخت. شرکتکنندگان در این پژوهش، 40 دانشآموز پایه دهم بودند که به صورت تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابتدا، آزمونی شامل شش مسئله کلامی بدون استفاده از هیچ نوع شکل، به دانشآموزان داده شد. پس از یک هفته، آزمون دوم متشکل از همان مسائل شامل اشکال مذکور، به شرکت­کنندگان ارائه شد. نتایج نشان داد که تنها استفاده از شکلهای ماتریسی در متن مسائل کلامی، به بهبود حل مسئله آنها منجر شد و دو نوع ترسیم دیگر، تأثیری بر بهبود حل مسئله دانش­آموزان نداشت. لذا، پیشنهاد میشود که به جای افزودن شکل به مسائل، تناسب انواع شکل­ها با ساختار مسائل لحاظ شود و رسم شکل به تنهایی، به بهبود حل آن کمک نمیکند.<br>
<div style="text-align: justify;">The purpose of this research was to investigate the effect of using diagram- drawing strategy on solving mathematical word problems of Grade 10 students in Iran.. There were 40 students that participated in this study. The data collected via one test consisting of six problems. For this test, three types of diagrams namely; network, hierarchy and matrix, were applied. The test was administered twice; first time without diagrams and second time after one week, adding diagrams to that test. the effect of three types of diagrams on solving word problems, was investigated. The results showed that, the only one that made a significant effect on students’ improvement of solving problems, was matrix diagrams. The research is suggested that the appropriateness of diagrams in relation to the structure of problem is crucial. This implies that only adding diagrams to word problems, do not guaranty the students’ improvement in word problem solving.<br>
</div>
رسم شکل, راهبرد حل مسئله, شکلهای شبکهای, سلسلهمراتبی, ماتریسی
Diagram Drawing, Problem Solving Strategy, Network, Hierarchy &,,,, Matrix Diagrams
261
294
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-349-1&slc_lang=fa&sid=1
Majid
Haghverdi
مجید
حق وردی
majid_haghverdi@yahoo.com
10031947532846003949
10031947532846003949
Yes
Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
Zahra
Gooya
زهرا
گویا
zahra_gooya@yahoo.com
10031947532846003950
10031947532846003950
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی