Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
7
14
online
1
fulltext
fa
طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر فعالیت های فوق برنامه در دوره ابتدایی بر اساس الگوی کلاین
Design and validation of a curriculum pattern based on extracurricular activities in primary education based on Klein model
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"> هدف پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مبتنی بر فعالیت های فوق برنامه در دوره ابتدایی است. برای دستیابی به این هدف از روش سنتزپژوهی در طراحی الگو و تکنیک دلفی در اعتبارسنجی استفاده شد. جامعه هدف شامل اسناد بالادستی، مکتوب کتابخانه ای و الکترونیکی فعالیت های فوق برنامه ملی و بین المللی و متخصصان برنامه ریزی درسی بود. روش نمونه گیری هدفمند بود. یافته ها نشان داد الگوی برنامه درسی فعالیت های فوق برنامه برای دانش آموزان دارای ویژگی های اساسی در زمینه غنی سازی یادگیری، برنامه درسی و اوقات فراغت دانش آموزان، افزایش عملکرد تحصیلی، رفع نواقص و کاستی های برنامه درسی رسمی نظام آموزشی و توجه به ویژگی ها، استعدادها، تفاوت ها و توانایی های فردی، محلی- منطقه ای است. به نحوی که ویژگی های هریک از عناصر نه گانه برنامه درسی متناسب با شرایط دانش آموزان و نظرات متخصصین به ترتیب اهمیت شناسایی شد</span>
The purpose of this study is to design and validate the curriculum study pattern based on extra - curricular activities in the elementary stage.to achieve this goal, has been used synthesis method in pattern design and Delphi method in validation.The statistical population of this study consists of upstream and library and electronic documents of national and national in the curricular activities and curriculum study specialists. Also, the sampling method is purposive.Findings demonstrated the curriculum study pattern for students with basic features in the field of learning enrichment, curriculum and leisure time, improve academic performance, elimination deficiencies and shortcomings of the formal curricula of the educational system, and attention to the characteristics, talents, differences and abilities of individual, local and regional. so that the characteristics of each of the nine elements of the curriculum fit in accordance with the conditions of the students and experts opinions, respectively
فعالیت های فوق برنامه, طراحی, اعتبارسنجی, عناصر برنامه درسی, دوره ابتدایی.
design, validation, curriculum elements, extracurricular activities
193
230
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1453-1&slc_lang=fa&sid=1
Hadi
Darzi Ramandi
هادی
درزی رامندی
darziramandih@yahoo.com
10031947532846004028
10031947532846004028
No
kharazmi
دانشگاه خوارزمی
Marjan
Kian
مرجان
کیان
kian@khu.ac.ir
10031947532846004029
10031947532846004029
Yes
kharazmi
دانشگاه خوارزمی
Effat
Abbasi
عفت
عباسی
effatabbasi@gmail.com
10031947532846004030
10031947532846004030
No
kharazmi
دانشگاه خوارزمی
Gholamreza
Hajhossein Nejad
غلامرضا
حاجی حسین نژاد
hossinnejad_1@yahoo.com
10031947532846004031
10031947532846004031
No
kharazmi
دانشگاه خوارزمی