Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
8
15
online
1
fulltext
fa
تبیین عناصر برنامه درسی برای توانمندسازی شغلی کودکان کمتوان ذهنی (سنتز پژوهی)
Explaining Curriculum Components for the Empowerment of Mentally Retarded Children (Synthesis Inquiry)
کمک به تولید دانش بومی در حوزه برنامه درسی
پژوهشي
Research
هدف اصلی این مطالعه تبیین عناصر برنامۀ­ درسی برای توانمندسازی شغلی کودکان کمتوان ذهنی است. رویکرد مورد استفاده، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است. نتایج این مطالعه نشان داد که اهداف کلی آموزش کودکان کمتوان ذهنی را میتوان در چهار دسته؛ رشد همهجانبۀ کودکان کمتوان ذهنی؛ برقرار نمودن روابط مفید و مؤثر با دیگران؛ پذیرش مسئولیت اجتماعی؛ کفایت اقتصادی تقسیم کرد؛ و بهتبع این اهداف محتوای برنامۀ درسی برای کودکان کمتوان ذهنی ارائه گردید؛ همچنین نتایج نشان داد که یک روش تدریس نمیتواند جوابگوی نیازهای همهجانبۀ کودکان کمتوان ذهنی باشد، بنابراین معلمان میتوانند از روشهای تدریس مختلف استفاده کنند و روش سنجش عملکردی همراه با ارزشیابی ملاک مرجع مؤثرین روش ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان کمتوان ذهنی میتواند باشد.
The main purpose of this study is to explain the components of the curriculum for job empowerment of mentally retarded children. The applied approach is qualitative and research synthesis, which was done. The results of this study showed that the general objectives of teaching mentally retarded children can be categorized into four categories: the comprehensive development of mentally retarded children; the establishment of useful and effective relationships with others; the acceptance of social responsibility; the economic adequacy; and, consequently, the content of the curriculum content for children Subjective mental retardation was presented. Also, the results showed that only one teaching method cannot meet the needs of the mentally retarded children in a comprehensive manner, so teachers can use different teaching methods and the method of functional measurement with the evaluation of effective reference criteria is the most effective method of evaluating the knowledge gained by these children.
عناصر برنامۀ درسی, کودکان کمتوان ذهنی, توانمندسازی شغلی.
components of curriculum, mentally retarded children, job empowerment.
347
382
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1455-1&slc_lang=fa&sid=1
adel
alipoor
عادل
علی پور
adel.alipoor0103@ gmail.com
10031947532846004382
10031947532846004382
Yes
phd student in kharazmi university
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی تهران
Majid
Aliasgari
مجید
علی عسگری
aliasgari2002@gmail.com
10031947532846004383
10031947532846004383
No
دانشگاه خوارزمی
Ali
Hosseinikhah
علی
حسینی خواه
h.ali.tmu@gmail.com
10031947532846004384
10031947532846004384
No
دانشگاه خوارزمی
Gholamreza
HajHosseinnejad
غلامرضا
حاج حسین نژاد
hosseinnejad-1@yahoo.com
10031947532846004385
10031947532846004385
No
دانشگاه خوارزمی