Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
8
15
online
1
fulltext
fa
ارتقای عملکرد هنرستانهای فنیوحرفهای استان آذربایجان غربی به مثابه سازمانهای کارآفرین مبتنی بر مدل پارادایمی نظریه برخاسته از دادهها
Promotion of West-Azarbaijan technical-professional schools as entrepreneurial organizations based on paradigmatic model derived from grounded theory
کمک به تولید دانش بومی در حوزه برنامه درسی
پژوهشي
Research
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی مناسب برای اجرای کارآفرینی در هنرستانهای فنی و حرفهای استان آذربایجان غربی بود. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه برخاسته از دادهها بود. به این منظور از مطالعه تطبیقی، سندکاوی و یافته<strong><span dir="LTR"></span></strong>های پژوهشی و مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد. در بخش مصاحبه، نمونهگیری از نوع هدفمند بود و تا حد اشباع دادهها ادامه یافت که در مجموع با 12 نفر مصاحبه شد. در نهایت الگوی مناسب در شش مقوله با مفاهیم اصلی و فرعی حاصل شد که از جمله، تغییرات درونزاد و برونزاد و جمعیتشناختی، اقدامات مشارکتی، ویژگیهای فردی، تسهیلکنندههای سازمانی، اقتصادی، فرهنگی، انگیزش و نگرش، نیروی انسانی، چالشهای دانشآموختگان، برنامه درسی، نیروی انسانی، سیاستگذاری، فضا و امکانات تأیید شد. با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود روند سیاستگذاری و قوانین مرتبط با تولید و درآمدزایی هنرستانهای فنی و حرفهای با انعطافپذیری بیشتری تعریف و در تعیین رشتهها به نیازهای محلی توجه گردد.
The study aimed to design an appropriate model for entrepreneurship implementation in technical-professional schools of West Azerbaijan province. The research method, was qualitative based on grounded theory. So, the systematic approach of grounded theory was used along with comparative study, document inquiry, and research findings. Finally triangulation of resulted data and semi-structured interviews implemented. Sampling method was purposeful and continued until data saturation that ended with 12 interviewees. Finally there was an appropriate model including six main categories with subcategories and concepts; the significance of factors such as: inward, outward and demographical changes, cooperative actions, individual traits, organizational, economic, and cultural facilitators, motivation and attitude, human resources, , work force, policy making, space and possibilities' challenges were confirmed. It is recommended to define the policies regarding production and fundraising in technical-professional schools more flexible and regard to local needs and facilities.<br>
مدل پارادایمی, کارآفرینی, هنرستان فنی و حرفه ای
paradigmatic model, Entrepreneurship, Technical-Professional Schools
229
276
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-899-3&slc_lang=fa&sid=1
Niloufar
Mortazanejad
نیلوفر
مرتضی نژاد
n.mortazanejad@gmail.com
10031947532846004372
10031947532846004372
Yes
Urmia Azad university
دانشگاه آزاد ارومیه