Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
8
15
online
1
fulltext
fa
چالشهای اجرای ارزشیابی توصیفی درس ریاضی در دوره ابتدائی در ایران از دیدگاه معلمان
The Challenges of Implementing Descriptive Evaluation for Mathematics at the Elementary School from Teachers’ Perspective
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><em>تبیین چالشهای اجرای ارزشیابی توصیفی برای درس ریاضی در دوره ابتدائی، بخشی از یک طرح پژوهشی بود که در این مقاله به آن پرداخته شده است. این پژوهش</em> <em>به</em><em> رویکرد کیفی</em><em> و روش پدیدارشناسی انجام شد و در آن، </em><em>24 معلم داوطلب دوره ابتدائی شرکت کردند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای </em><em>نیمه</em> <em>ساختاریافته، یک جلسه هم­اندیشی و یادداشت­های میدانی و تعامل بین پژوهشگران جمعآوری شد. این کار، به قصد مثلثی­سازی (همسوسازی) جهت اعتبار داده­ها و اعتماد یافته­ها انجام شد. پس از چند مرحله کاهش نظام وار دادهها، چالش­های شناسایی شده در چهار مقوله اصلی «چالشهای سیاستگذاری»، «چالشهای اجرایی - آموزشی»، «چالشهای مفهومی» و «چالشهای فرهنگی - اجتماعی» برچسبگذاری شدند. نتیجهگیری این پژوهش، ارائه تصویر روشن­تری از چگونگی اجرای طرح ارزشیابی توصیفی از دید معلمان دوره ابتدایی است که مجریان اصلی آن هستند و ضرورت دارد سیاست­گذاران، برای رویارویی اصولی با این چالشها، چارهاندیشی نمایند.</em></div>
<div style="text-align: justify;">The present study aimed at identifying the challenges of “descriptive evaluation” program launched by the Ministry of Education in Iran in 2004, nationwide. The research was designed through employing qualitative approach and phenomenography to better understand the challenges which elementary teachers had with evaluation of “mathematics” as one of the subject matters. The participants of the study were 24 elementary teachers who voluntarily participated in this study. The data were collected through semi- structured interviews, a focus group and researchers’ field notes and their interactive discussions about interviews and focus group. Four main categories of challenges were identified: “policy- making”, “executive- education”, “conceptual” and “social- cultural”. It is concluded that a clearer picture of challenges that elementary teachers encounter with this program while teaching mathematics needs to be presented. It is necessary for policy- makers and planners to find more rational solutions for these challenges. <span dir="RTL"></span></div>
<span dir="RTL"></span>
ارزشیابی توصیفی , ریاضی , دوره ابتدائی
Descriptive Evaluation, Mathematics at the Elementary School, Challenges of Implementing Descriptive Evaluation.
193
228
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1595-1&slc_lang=fa&sid=1
Morteza
ءortazavi
مرتضی
مرتضوی
mm1359584@yahoo.com
10031947532846004406
10031947532846004406
Yes
دانشگاه علامه طباطبائی
Zahra
Gooya
زهرا
گویا
zahra_gooya@yahoo.com
10031947532846004407
10031947532846004407
No
دانشگاه شهید بهشتی
Hasan
Malaki
حسن
ملکی
malaki_cu@yahoo.com
10031947532846004408
10031947532846004408
No
دانشگاه علامه طباطبائی
Soheila
Gholamazad
سهیلا
غلام آزاد
soheila_azad@yahoo.com
10031947532846004409
10031947532846004409
No
پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش