Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1399
6
1
gregorian
2020
9
1
8
16
online
1
fulltext
fa
شایستگی های شغلی مبتنی بر رویکرد صنایع خلاق در آموزش عالی صنایع دستی ایران: رویکرد ترکیبی
Job Competencies Based on the Creative Industries Approach in Higher Education of Iranian Handicrafts: Mixed Method
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن
پژوهشي
Research
هدف از پژوهش حاضر، بررسی آموزش شایستگی<span dir="LTR">­</span>های شغلی متناسب با رویکرد صنایع خلاق در آموزش عالی صنایع دستی ایران بود که با طرح ترکیبی اکتشافی متوالی مدل ابزارسازی انجام گردید. بخش کیفی با رویکرد چند روشی کیفی، به شیوه­های تحلیل محتوا و پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. در این بخش، با روش نمونه­گیری هدفمند، 17 نمونه از دانش­آموختگان این رشته در مصاحبه شرکت کردند و 8 مضمون، استخراج شد. بخش کمی، با روش پیمایشی انجام شد. بعد از تأیید مقیاس نهایی، با نمونه­گیری خوشه­ای و در دسترس، از دانشجویان سال آخر هر دو مفطع رشته صنایع دستی147 نمونه در ارزیابی شرکت کردند. عملکرد برنامه درسی کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته در آموزش شایستگی­های شغلی در همه عناصر استخراج شده، پایین­تر از میانگین معیار بود و پیشنهاد می­شود در برنامه­های آموزش عالی صنایع دستی ایران، واحدهای درسی متناسب با شایستگی­های شغلی مورد نیاز به صورت اصولی، برنامه­ریزی شود.
The purpose of this study was to investigate the training of job competencies appropriate to the approach of creative industries in higher education of Iranian handicrafts, which was done with exploratory sequential mixed methods of tool making model. The qualitative part was performed with a qualitative multi-method approach, using content analysis and descriptive phenomenology. In this part, by purposive sampling method, <span dir="RTL">17</span> samples of graduates of this field participated in the interview and <span dir="RTL">8</span> themes were extracted. Quantitative part was done by survey method. By cluster and available sampling from the final year students of higher education in handicraft, <span dir="RTL">147</span> samples participated in the evaluation. The performance of the Bachelor and Master curriculum in this field in job competencies in all extracted elements was lower than the average standard and it is suggested that in handicraft higher education programs, courses should be planned in accordance with the required job competencies
برنامه درسی, آموزش عالی, صنایع دستی, صنایع خلاق, شایستگی های شغلی.
Curriculum, Higher Education, Handicrafts, Creative Industries, Job Compete.
365
394
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1699-1&slc_lang=fa&sid=1
Maryam
Foroughinia
مریم
فروغی نیا
m.foroughinia@gmail.com
10031947532846007645
10031947532846007645
Yes
Shiraz Art University
دانشگاه هنر شیراز
Mahin
Sohrabi
مهین
سهرابی
ma.sohrabi@alzahra.ac.ir
10031947532846007646
10031947532846007646
No
Alzahra university
دانشگاه الزهرا
Mahdi
Mohammadi
مهدی
محمدی
, m48r52@gmail.com
10031947532846007647
10031947532846007647
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز