Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
9
18
online
1
fulltext
fa
طراحی و اعتبار سنجی برنامه درسی با تأکید بر دانشگاه کارآفرین ( مطالعه موردی دانشگاههای شهر تهران)
The design and validity of the curriculum with an emphasis on the University of Entrepreneur (Case Study of universities in Tehran)
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
گزارش مورد
case report
<span dir="RTL">در این پژوهش، تلاش شده به تحلیل رابطه بین متغیرهای موثر بر برنامه درسی با تاکید بر کارآفرینی دانشگاه های شهر تهران پرداخته شود. در ابتدا با مطالعه پیشینه پژوهش های مرتبط متغیرها شناسائی و با نظرات خبرگان و به روش دلفی فازی غربالگری شدند. جامعه آماری، در بخش کیفی 30 خبره شامل اعضای هیات علمی دانشگاهی و خبرگان و در بخش کمی با فرمول کوکران 385 نفر می باشند و از تحلیل شبکه فازی برای تعیین وزن و از معادلات ساختاری تفسیری برای سطح بندی و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. بر اساس یافته های تحلیل شبکه فازی، زیر متغیر</span> <span dir="RTL">های تعامل با موسسات حامی اجرای فعالیتهای مشترک بین المللی، نگرش کار آفرینی، اعطای وام از طریق بانکها، میزان استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس و هماهنگی دروس اختیاری با نیازهای فرد از نظر معلمین</span> <span dir="RTL"> بیشترین وزن و اهمیت را دارد </span>
in this study,an attempt has been made to analyze the relationship between the variables affecting the curriculum with emphasis on entrepreneurship in Tehran universities. At first, by studying the background of related researches, the variables were identified and screened with the opinions of experts by fuzzy Delphi method.The statistical population consists of 30 faculty members and experts in the qualitative section and 385 people in the quantitative section with the Cochran's formula.Fuzzy network analysis is used to determine the weight and interpretive structural equations are used to level and analyze the relationships between variables.Based on the findings of fuzzy network analysis,the following variables of interaction with institutions supporting the implementation of joint international activities, entrepreneurial attitude, lending through banks, the use of information and communication technology in teaching and coordination of optional courses with individual needs in terms of Teachers have the most weight and importance
الگو, اعتبارسنجی برنامه درسی, مولفه های کارآفرینی, دانشگاه کارآفرین
template, curriculum validation, entrepreneurship components, entrepreneurial university
207
240
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1821-1&slc_lang=fa&sid=1
Mozhghan
Maheronaghsh
مژگان
ماهرالنقش
m.maheryas@gmail.com
10031947532846007616
10031947532846007616
No
Free Univercity
دانشگاه آزاد تهران مرکزی
Alireza
Assareh
علیرضا
عصاره
alireza_assareh@yahoo.com
10031947532846007617
10031947532846007617
Yes
Rajaei University
دانشگاه شهید رجایی
Gholamali
Ahmadi
غلامعلی
احمدی
ahmadygholamali@gmail.com
10031947532846007618
10031947532846007618
No
Rajaei University
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
Mahdi
Davaei
مهدی
دوایی
davaeim@gmail.com
10031947532846007619
10031947532846007619
No
Free Univercity
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی