Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
10
19
online
1
fulltext
fa
تدوین چارچوب برنامه درسی سواد رسانه ای در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه صاحبنظران
Developing the media literacy curriculum framework at Farhangian University from the perspective of experts
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:107%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span b="" lang="FA" style="font-family:" zar="">هدف پژوهش حاضر تدوین چارچوب برنامه­درسی سوادرسانه­ای در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه صاحب­نظران است. این پژوهش با رویکرد کیفی از طریق مصاحبه با 28 نفر از متخصصان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و فعالان سوادرسانه­ای انجام شد. نمونه­گیری به­صورت هدفمند تا حد اشباع انجام شد.</span><span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">­ برای</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">تعیین</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">روایی</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">مصاحبه</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">از</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">روایی</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">محتوایی</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">استفاده</span> <span b="" lang="AR-SA" style="font-family:" zar="">شد</span> <span b="" lang="FA" style="font-family:" zar="">و داده­ها به روش تحلیل محتوای استقرایی تحلیل شد. بر اساس دیدگاه متخصصان، اهداف برنامه­درسی سوادرسانه­ای شامل رسانه­شناسی، اصلاح سبک مصرف رسانه­ای، توسعه اخلاق کاربری، پرورش شهروند فعال و تربیت معلم مولد می­باشد. همچنین محتوا شامل مفاهیم وکلیات، تکنیک­های ساخت رسانه­ای، نقد وتحلیل پیام­ها، رژیم مصرف رسانه­ای، ملاحظات اخلاقی و کاربست رسانه­ است. بدین منظور باید روش­های توضیحی، مسئله­محور، مشارکت­محور، انتقادی و کارگاهی برای تدریس به­کار رود و از شیوه ارزشیابی مشاهده­ای، عملکردی، پروژه­ای، آزمون و خودارزیابی استفاده شود. چارچوب به­دست آمده می­تواند مبنایی برای طراحی برنامه­درسی سواد رسانه­ای در دانشگاه فرهنگیان باشد.</span></span></span></span></span></span><br>
<span dir="LTR"></span>
The purpose of this study is to develop framework for the media literacy curriculum at Farhangian University. This research was conducted with a qualitative approach through interviews with 28 experts in three groups: communication science specialists, educational sciences and media literacy activists. Sampling was performed purposefully. Content validity was used to determine the validity of the interview and the data were analyzed by categorization method. According to experts, the goals of the media literacy curriculum include media studies, media management, critique and analysis skills, user ethics and media use. Content also includes concepts and generalities, media techniques, message critique, consumption pattern modification, ethics, and media usage. For this purpose, explanatory, problem-oriented, participatory-oriented, critical and workshop methods should be used for teaching, and observational, functional, project, test, self-assessment and self-evaluation methods should be used. The obtained framework can be the basis for designing a media literacy curriculum at Farhangian University.<br>
برنامه درسی, سواد رسانه ای, دانشگاه فرهنگیان
Curriculum, Media Literacy, Farhangian University
311
344
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1437-2&slc_lang=fa&sid=1
Marziyeh
Motamedi Mohammadabadi
مرضیه
معتمدی محمدآبادی
motamadi70@gmail.com
10031947532846006561
10031947532846006561
No
University of Isfahan, Iran.
دانشگاه اصفهان.اصفهان، ایران
Ahmadreza
Nasr Esfahni
احمدرضا
نصر اصفهانی
ARNasr@edu.ui.ac.ir
10031947532846006562
10031947532846006562
Yes
University of Isfahan, Iran.
دانشگاه اصفهان.اصفهان، ایران
Bibi eshrat
zamani
بی بی عشرت
زمانی
Bzamani@edu.ui.c.ir
10031947532846006563
10031947532846006563
No
University of Isfahan, Iran.
دانشگاه اصفهان.اصفهان، ایران
Abbas
Assadi
عباس
اسدی
assadiabbas1@gmail.com
10031947532846006564
10031947532846006564
No
Allameh Tabataba'i University, Tehran.
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران