Journal of Theory & Practice in Curriculum
دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی
نظریه و عمل
Literature & Humanities
http://cstp.khu.ac.ir
1
admin
2345-4938
2783-0640
doi
https://www.sid.ir/journal/1118/fa
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
10
20
online
1
fulltext
fa
تحلیل تجارب معلمان در اجرای برنامه درسی هنر در بستر آموزش مجازی دوره اول ابتدایی
Analysis of teachers' experiences in implementing art curriculum in the context of virtual education of the first elementary school
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجارب معلمان در اجرای برنامه درسی هنر در بستر آموزش مجازی دوره اول ابتدایی انجام شد. بدین منظور از روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده گردید. مشارکت­کنندگان در پژوهش شامل معلمان دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی 1399-1400 شهر پرند بود که به روش نمونه­گیری هدفمند با تعداد 11 نفر به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه­ساختارمند بود. داده­های حاصل از مصاحبه به روش تحلیل محتوای استقرایی و با استفاده از تکنیک کدگذاری باز در بخش­های مفهوم، زیر مقولات و مقولات اصلی استخراج گردید. مهم­ترین مقولات استخراج شده شامل اهداف نوین، تکالیف خلاقانه، روش تدریس نوین، استفاده از انواع بازی، سایت­های اینترنتی آموزش هنر، فایل صوتی (قصه­گویی) بود. همچنین مهم­ترین مزیت­های استخراج شده شامل استفاده از منابع و مواد متنوع در آموزش، بهره­گیری مناسب و بهینه از زمان آموزش، ارتباط بیشتر معلم با فرد فرد دانش آموزان، غنی تر شدن تجارب یادگیری بود.
The aim of this study was to analyze the experiences of teachers in the implementation of art curriculum in the context of virtual education in the first elementary school. For this purpose, qualitative research method with phenomenological approach was used. Participants in the study included first grade elementary school teachers in the academic year 1399-1400 <span dir="RTL">.</span>which reached a theoretical saturation by purposive sampling with 11 people. The research tool was a semi-structured interview. The data obtained from the interview were extracted by inductive content analysis method and using open coding technique in concept sections, subcategories and main categories. The most important categories extracted included new goals, creative assignments, new teaching methods, use of various games, art education websites, audio file (storytelling). Also, the most important benefits extracted included the use of various resources and materials in education, appropriate and optimal use of teaching time, more teacher communication with individual students<span dir="RTL">.</span>
برنامه درسی هنر, تجربه زیسته, معلمان هنر, آموزش مجازی
Art Curriculum, lived experience, art teachers, virtual education
89
128
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1911-1&slc_lang=fa&sid=1
Soheila
Dadashi
سهیلا
داداشی
ds_shaina19@yahoo.com
10031947532846007630
10031947532846007630
No
Farhangian university
دانشگاه فرهنگیان
Batool
Sabzeh
بتول
سبزه
batoolsabzeh@yahoo.com
10031947532846007631
10031947532846007631
Yes
Farhangian university
دانشگاه فرهنگیان
Tahmineh
Bazgir
تهمینه
بازگیر
t.bazgir@yahoo.com
10031947532846007632
10031947532846007632
No
Farhangian university
دانشگاه فرهنگیان