جلد 11، شماره 45 - ( پاییز و زمستان 1401 )                   شماره 45 صفحات 82-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemipour Fakhrabad M, Momeni Mehmoui H, Timori S, Falah T. Current Patterns of Information and Communication Technology (ICT) Use in Exceptional Schools: A Grounded Data Theory Approach. Journal title 2022; 11 (45) :60-82
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1250-fa.html
قاسمی پور فخرآباد مهدی، مومنی مهموئی حسین، تیموری سعید، فلاح تورج. الگوی جاری استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در مدارس استثنایی: رویکرد نظریه داده بنیاد. عنوان نشریه. 1401; 11 (45) :60-82

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1250-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، Momeni.mahmouei@yahoo.com
3- دانشگاه ازاد اسلامی
چکیده:   (6129 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جاری کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس استثنایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده­ بنیاد انجام گرفت. جامعه­ی آماری شامل کلیه کارگزاران دخیل در کاربرد فاوا در مدارس استثنایی هستند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک ‌محور انتخاب شدند. داده­ها از طریق مصاحبه­ی نیمه‌ساختار‌یافته با پانزده نفر از معلمان مدارس استثنایی، پنج نفر از مدیران مدارس و سه نفر از مدیران میانی اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد است. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده­ی بیست و شش مفهوم محوری است که در قالب مدل پارادیمی شامل بی برنامگی و نگاه غیرتخصصی به کاربرد فاوا در مدارس استثنایی به عنوان مقوله‏ی محوری و شرایط علی (ضعف مهارتی، ضعف نگرشی، چالش­های مالی و زیرساختی)، عوامل زمینه­ای (عوامل مدیریتی مدارس استثنایی و عوامل محیطی زمینه­ای)، شرایط مداخله­­ای تسهیل‏گر(آموزش و توسعه حرفه­ای معلمان، نیازسنجی، حمایت و پشتیبانی)، شرایط مداخله­گر محدودکننده(چالش­های سازمانی، محیطی، دخالت­های سیاسی و موانع فردی و اجرایی)، راهبردها (تجدید رویکرد برنامه­ریزی درسی، طراحی برنامه استراتژیک در زمینه کاربرد فاوا، ارشادگری و کیفیت گرایی) و پیامد (کاهش کارایی و اثربخشی) سازمان یافت.
 
متن کامل [PDF 987 kb]   (859 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی آموزشی
دریافت: 1401/7/26 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1401/11/9 | انتشار الکترونیک: 1402/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb