Research code: 15373-213726
Mollahasani F, Jalili H, Talebi M A. Examining the challenges of virtual education during the Covid-19 pandemic from the perspective of students' parents: A Phenomenological study. Journal title 2024; 13 (47) :62-88
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-1348-fa.html
ملاحسنی فاطمه، جلیلی حمیده، طالبی محمدعلی. واکاوی چالش های آموزش مجازی در دوران همه گیری کووید-19 از دیدگاه والدین دانش آموزان: یک مطالعه پدیدارشناسانه. عنوان نشریه. 1402; 13 (47) :62-88
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1348-fa.html
1- دانشگاه فرهنگیان ، f.molahasani@cfu.ac.ir
2- دانشگاه فرهنگیان
3- دانشگاه پیام نور
چکیده: (2797 مشاهده)
همه گیری کووید-19، مدارس و سایر مراکز آموزشی را با تعطیلی مواجه کرد و آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد. انتقال یکباره آموزش از مدرسه به خانه چالش های فراوانی را برای آموزش و یادگیری ایجاد کرد. بنابراین پژوهش حاضر باهدف واکاوی چالش های آموزش مجازی در دوران همه گیری کووید-19 از دیدگاه والدین دانشآموزان دوره ابتدایی صورت گرفت. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی والدین دانش آموزان استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 01-1400 به تعداد 91874 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند و با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 51نفر از والدین دانش آموزان، داده های اخذشده به اشباع نظری رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی (۲۰۰۲) و نرم افزار MAXQDA11 استفاده شد. همچنین جهت اعتباریابی داده های پژوهش از ملاک های چهارگانه گوبا ولینکلن (1985) استفاده شد. نهایتاً 88 کدباز استخراج گردید که با تجزیهوتحلیل کدها، تجارب والدین دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب چهار مضمون اصلی شامل چالش های ناظر به محیط و زیرساخت، دانش آموزان، والدین و معلمان دستهبندی شد. نتایج پژوهش ضمن تبیین ضرورت توجه به آموزش مجازی و چالش های اساسی آن، این مهم را متوجه متصدیان تعلیم و تربیت می کند تا در راستای رفع این چالش ها اهتمام ورزند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم تربیتی دریافت: 1402/5/31 | ویرایش نهایی: 1403/8/13 | پذیرش: 1403/6/19 | انتشار الکترونیک: 1403/6/19