جلد ۹، شماره ۴۳ - ( پاییز و زمستان ۱۴۰۰ )                   شماره ۴۳ صفحات ۳۳۴-۳۱۶ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahboubeh Soleimanpouromran M S. The Relationship between Equal Educational ‎Opportunities with Quality of School Life and ‎School Belonging with the Mediating Role of ‎School Culture in High School Teachers. Journal title 2021; 9 (43) : 14
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-789-fa.html
سلیمان پورعمران محبوبه. رابطه فرصت های برابر آموزشی با کیفیت زندگی مدرسه ای و ‌احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه در ‌دبیران متوسطه. عنوان نشریه. ۱۴۰۰; ۹ (۴۳) :۳۱۶-۳۳۴

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-۱-۷۸۹-fa.html


استادیار ،گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران ، soleymanpour@bojnourdiau.ac.ir
چکیده:   (۶۹۲۴ مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرصت های برابر آموزشی با کیفیت زندگی مدرسه ای و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی فرهنگ مدرسه در بین دبیران مدارس راهنمایی دخترانه شیروان انجام شد. نوع پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و  جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران مدارس دخترانه شهر شیروان  به تعداذ 291 نفر بود که تعداد 165 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه استاندارد فرصت­های برابر آموزشی(جوانمرد، ۱۳۹۳)؛ پرسشنامه کیفیت زندگی مدرسه ویلیامز و باتن(1981)؛ پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات 2004) و پرسشنامه فرهنگ مدرسه الکساندر و ساد ( 1997) بود که روایی صوری و محتوایی حاصل شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ برای فرصت های برابر آموزشی 8126/0، برای کیفیت زندگی مدرسه 8786/0، برای احساس تعلق به مدرسه 8271/0 و فرهنگ مدرسه 8321/0 بدست آمد. روش تجزیه داده ها، آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون توزیع نرمال کلوموگروف اسمرینوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون خطی و معادلات ساختاری) با استفاده از بسته نرم افزاریSPSS نسخه 19 و لیزرل 18 بود.  نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای فرصت­های برابر آموزشی و فرهنگ مدرسه و کیفیت زندگی مدرسه­ای رابطه­ای معنی­دار وجود داشته و به ترتیب ضریب همبستگی بین فرصت­های برابری آموزشی و کیفیت زندگی مدرسه­ای برابر 237/0، ضریب همبستگی بین فرصت­های برابر آموزشی و فرهنگ مدرسه برابر 212/0 و ضریب همبستگی بین فرهنگ مدرسه و کیفیت زندگی مدرسه­ای برابر 379/0 است. بین متغیرهای فرصت­های برابر آموزشی و فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه رابط­ ای معنی­دار وجود داشته و به ترتیب ضریب همبستگی بین فرصت­های برابری آموزشی و احساس تعلق به مدرسه برابر 403/0، ضریب همبستگی بین فرصت­های برابر آموزشی و فرهنگ مدرسه برابر 212/0 و ضریب همبستگی بین فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه برابر 280/0 است. در مجموع این دو متغیر در گام دوم توانستند 19/74 درصد از واریانس احساس تعلق به مدرسه را بطور تعدیلی تبیین نمایند. به این ترتیب میانجی بودن نقش فرهنگ مدرسه تایید می­گردد.
شماره‌ی مقاله: ۱۴
متن کامل [PDF 1074 kb]   (۱۱۴۲ دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی آموزشی
دریافت: 1398/12/12 | ویرایش نهایی: 1402/8/30 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/23

فهرست منابع
1. Moore Johnson. S., Kraft. M. A., & Papay. J. P.2011. How context matters in high-need schools: The effects of teachers' working conditions on their professional satisfaction and their students' achievement. Project on the Next Generation of Teachers Harvard Graduate School of Education, 1-51. Available in: www.gse.harvard.edu/. [DOI:10.1177/016146811211401004]
2. Park K.E. Parks.2000. Text book of Preventive and Social Medicine. 16th ed., M/S Banarasi Das publishers.
3. Shaaria, A., Yusoff, N. M., Izam M G., Osmand, R., & Dzahir N. F.2104. The relationship between lecturers teaching style and academic engagement. Social and Behavioral Sciences. 118, 10 - 20 [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.02.002]
4. Nyamubi, G. J. (2017). Determinants of Secondary School Teachers' Job Satisfaction in Tanzania. Education Research International, 2017 [DOI:10.1155/2017/7282614]
5. Gunuc, S., & Kuzu, K., (2015). Confirmation of campus-class-technology model in student engagement: A path analysis. Computers in Human Behavior, 5(4), 114-125. [DOI:10.1016/j.chb.2015.01.041]
6. Wang, M. T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement.AmericanEducationalResearchJournal, 47(3), 633-662. [DOI:10.3102/0002831209361209]
7. Wang, M., Eccle. (2013). "School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective". Learning and Instruction, 28(3):12-23. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2013.04.002]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb