Moradi A, Keshavarz S, Kordlo M. The educational bottlenecks of virtual social networks on children and adolescents and its preventive strategies with emphasizing the educational teachings of the Qur'an and hadiths. Journal title 2020; 7 (40) :118-136
URL:
http://erj.khu.ac.ir/article-1-830-fa.html
مرادی امیر، کشاورز سوسن، کردلو محسن. تنگناهای تربیتی شبکههای اجتماعی مجازی بر کودکان و نوجوانان و راهکارهای پیشگیرانه با تأکید بر آموزههای تربیتی قرآن و احادیث. عنوان نشریه. 1399; 7 (40) :118-136
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-830-fa.html
1- آموزش و پرورش کرمانشاه ، amirmoradi8@yahoo.com
2- آموزش و پرورش کرمانشاه
چکیده: (5077 مشاهده)
امروزه با توجه به گسترش اینترنت و رسانههای اجتماعی، محیطهای تربیتی جدیدی به نام شبکههای اجتماعی ظهور و گسترش یافتهاند که به دلیل امکانات و قابلیتهای منحصربفردشان، کودکان و نوجوانان را مجذوب خود کردهاند. به دلیل خنثی نبودن فناوری، کودکان و نوجوانان با فرصتها و تنگناهای تربیتی متعددی از طریق شبکههای اجتماعی مواجهه هستند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی تنگناهای تربیتی شبکههای اجتماعی بر کودکان و نوجوانان و ارائه راهکارهای پیشگیرانه با تأکید تأکید بر آموزههای تربیتی قرآن و احادیث. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع توصیفی- تحلیلی (تحلیل محتوای کیفی) و استنباط قیاس عملی است. یافتههای پژوهش نشان داد؛ مهمترین تنگناهای تربیتی شبکههای اجتماعی بر تربیت کودکان و نوجوانان شامل هنجارشکنی (نظیر قانونشکنی، خشونت و پرخاشگری، آزادی جنسی و ترویج محتوای مبتذل، ترویج و عادیسازی روابط نامشروع دختران و پسران، ترویج تجملگرایی و مصرفگرایی افراطی، نقض برخی از فضیلتهای اخلاقی و دینی، روزمرگی و کلیشهگرایی)، اعتیاد به شبکههای اجتماعی و دوری از خداوند و تجاوز به حریم خصوصی است. همچنین فرهنگسازی، ارتقای نظارت آگاهانه والدین، صیانت از حریم خصوصی، پر کردن اوقات فراغت و تأکید بر اهمیت عزت نفس و پرورش مهارتهای آن از جمله راهکارهای پیشنهادی است که بررسی قرآن و احادیث جهت کاهش تأثیرات منفی تربیتی شبکههای اجتماعی ما را بدان رهنمون میکند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فلسفه تعلیم و تربیت دریافت: 1399/3/27 | ویرایش نهایی: 1399/8/1 | پذیرش: 1399/7/18 | انتشار الکترونیک: 1399/7/18