جلد 9، شماره 43 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   شماره 43 صفحات 18-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Status of Attention towards Mahdaviyat in the Textbooks of Public Education System in Iran. Journal title 2021; 9 (43) : 1
URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1093-fa.html
براتی هادی، جعفری الهام، بلاش فرهاد. جایگاه توجه به مهدویت در محتوای کتاب‌های درسی نظام آموزش‌وپرورش عمومی ایران. عنوان نشریه. 1400; 9 (43) :1-18

URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-1093-fa.html


دانشگاه بیرجند
چکیده:   (5470 مشاهده)
مهدویت از دیرباز مورد توجه دین مبین اسلام بوده و تبیین و ترویج صحیح آن ‌یکی از اصلی‌ترین اهداف کتاب‌‌های درسی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان توجه به مباحث مهدویت در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و متوسطه بود که به روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه و نمونه آماری پژوهش، شامل کلیه کتاب‌های هدیه‌های آسمان در دوره ابتدایی؛ کتاب‌های پیام‌های آسمان دوره متوسطه اول و همچنین؛ کتاب دین و زندگی دوره متوسطه دوم بود که در سال 1399 توسط دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی تألیف و چاپ‌شده است. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، شامل چک‌لیست تحلیل محتوا بود که توسط محقق تدوین‌شده و روایی چک‌لیست‌ها توسط دو نفر از صاحب‌نظران موضوع مورد تأیید واقع شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه‌و تحلیل داده‌ها بیانگر این بود که محتوای مربوط به موضوع مهدویت در کتاب‌های درسی نظام آموزش‌و پرورش ایران  را می‌توان در قالب 4 بعد اصلی؛ 12 مؤلفه  و 57 شاخص طبقه بندی کرد. همچنین؛ نتایج نشان داد که بعد معرفی منجی موعود و یاران ایشان و بعد ویژگی‌های حکومت حضرت مهدی(عج) بیشترین توجه و بعد فلسفه وجود منجی کمترین میزان توجه را در محتوای کتاب‌های درسی دارد. ازاین‌رو؛ نظر به اینکه بعد اعتقاد به وجود منجی در سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان نقش مؤثری دارد و در تدوین محتوای کتاب‌های درسی، این بعد کم رنگ‌تر  دیده شده، پیشنهاد می‌شود که در فرایند تهیه و تدوین کتاب‌های درسی بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 910 kb]   (638 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم تربیتی
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار: 1400/11/16

فهرست منابع
1. Adib, Y., Fathi, A., Iskandar. & Ebrahimi, H. A. (2014). Perception of Students of the Third Theoretical Average of Mahdism: Phenomenological Research. Islamic Education, 9 (19), 7-26. [Persian].
2. Amini, M., Mashaallahnejad, Z. & Alizadeh, Z. M. (2012). Content Analysis of the Books "Gifts of Heaven" and "Persian" Elementary School in Terms of Attention to Mahdism. Quarterly Journal of Islamic Studies and Psychology, 6 (10), 7-26. [Persian].
3. Barden, L. (1996). Content Analysis, Translated by Maliheh Ashtiani & Mohammad Yemeni Dozi, Tehran: Shahid Beheshti University Press. [Persian].
4. Bagheri, Kh. (2001). Pathology of Mahdavi Education. The Promised Expectation, 1 (2), 296-276. [Persian].
5. Bagheri, Kh. (2007). A New Look at Islamic Education, Tehran: Madrasa, Second Edition. [Persian].
6. Janipour, M. (2018). Content Analysis of Three Ghadir Sermons with Thematic Layering Approach. Quarterly Journals of Hadith Comprehension Studies, 2 (4), 103-75. [Persian].
7. Jafari H. (2012). Analyzing the Content of Elementary School Textbooks in Terms of the Attention Paid to Mahdism Topics. The Promised East, 6 (24), 107-132. [Persian].
8. Jafari, H. R., Faqihi, A. & Wajafi, H. (2015). Investigating and Comparing the Level of Attention to the Concepts of Mahdism in the Textbooks of Islamic Education from 1951 to 2008. Research in Curriculum Planning, 13 (21), 119-113. [Persian].
9. Hosseini Kaki, D. S. A. (2015). Brilliant Figures of the Fourteen Infallibles (A.S). The Promised Publications of Islam. [Persian].
10. Office of Studies and Research of the Center for Mosque Affairs (2014). Mosque, Children and Adolescents, Forough Mosque 6, Tehran: Office of Studies and Research of the Center for Mosque Affairs. [Persian].
11. Sobhaninejad, M. Jafari, H. Reza. & Najafi, H. (2014). Analyzing the Content of High School Religion and Life Books in Terms of Paying Attention to Islamic Lifestyle Topics Based on Surah Al-Hujurat. New Educational Thoughts, 11 (1) 101-79. [Persian].
12. Document of Fundamental Transformation of Education (2012). Secretariat of the Supreme Council of the Cultural Revolution. [Persian].
13. National Curriculum Document (2012). Higher Education Council. [Persian].
14. Seyed Ghotbi, S. M. (2011). The Role and Position of Textbooks and Non-Textbooks and School Libraries in the Educational System of Iran and the World: A Review of Texts. Electronic Journal of the Organization of Libraries, Museums and Documentation Center of Astan Quds Razavi, 3 (10), 18-1. [Persian].
15. Safi Golpayegani, L. (2008). Originality of Mahdism, Hazrat Masoumeh Publications, Qom. [Persian].
16. Samadi, G. A. (2009). Doctrines of Waiting and Preparing the Ground for Emergence. The Promised East, 3 (11), 136-117. [Persian].
17. Faqihi, A. N. Jafari Harandi, R. & Najafi, H. (2013). Educational Strategies Pave The Way for Emergence; Adapted from Hadiths. The Promised East, 7 (9), 90-65. [Persian].
18. Majlisi, M. B. (2008). Baharol-Anwar, Islamic Publications, (13). [Persian].
19. Mohammadi Rey Shahri, M. (2016). Excerpt from Mizan al-Hikma, Translated by Hamid Reza Sheikhi, Dar al-Hadith Publishing Organization. [Persian].
20. Marzooqi, R. (2008). The Image of Mahdism in School Curricula: An Approach to the Educational Philosophy of Expectation. Islamic Education, 3 (7), 127-137. [Persian]. [DOI:10.5840/islamicphil2008310]
21. Nourian, Mohammad, (2010) Elementary School Curriculum Analysis, Tehran, Goyesh-No Publications. [Persian].
22. Nikpanah, M. Mazlumzadeh, S. M. & Poorjafar, M. (2012), Reviewing the Cultural and Literary Necessities of Waiting and Evaluating the Familiarity of Young People with Mahdavi Principles and Related Criteria. The Promised Waiting, 3 (39), 192-172. [Persian].
23. Nikonfs, S & Aliabadi, Kh. (2013). The Role of Content Analysis In The Process of Teaching and Designing Textbooks. World Journal of Media, 8 (16), 150-124. [Persian].
24. Yar Mohammadian, M. H. (2011). Principles of Curriculum Planning, Tehran, Book Memorial Publications. [Persian].
25. Adeli, S. M. & Ali Yahya Al-Imad, I. (2017). Review of the Wahhabism View on Mahdaviat based on Abd al-Aziz ibn Baz Viewpoint. 7-Theology Journal, 4(6), 117-135.
26. Dorcheh, J. (2019). The Present and Future Challenges and Threats of Deviant Sects and Schools in the Mahdavi Culture. Revista Inclusiones, 190-206.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش‌های تربیتی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 |

Designed & Developed by : Yektaweb