جلد 2، شماره 31 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   شماره 31 صفحات 15-5 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (10128 مشاهده)

 پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت در دانش­آموزان دارای والدین(پدر) وابسته به مصرف مواد مخدر انجام شد. روش این مطالعه از نوع علّی- مقایسه‌ای است. نمونه پژوهش 140 نفر از دانش‌آموزان دوره راهنمایی شهر تهران در سال 93-92 بود که در دو گروه 70  نفری با والدین (پدر)سالم و 70  نفر والدین(پدر) وابسته به مصرف مواد مخدر و محرک تقسیم شدند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) بود. شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون t مستقل نشان می‌دهد بین انگیزش پیشرفت دانش­آموزان دارای والد سالم و معتاد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که بین افسردگی، اضطراب، استرس با پرخاشگری در افراد وابسته به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد. با توجه به مطالعه حاضر پیشنهاد می‌شود مراکز مشاوره دانشجویان و کلینیک‌های روان‌شناختی به‌منظور ردیابی مشکلات ناشی از اعتیاد والدین که در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آنان  تاثیر دارد، پیگیری لازم را به عمل‌آورند. 

متن کامل [PDF 177 kb]   (4037 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1395/5/10 | پذیرش: 1395/5/17 | انتشار: 1395/8/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.