جلد 4، شماره 34 - ( بهار و تابستان 1396 )                   شماره 34 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور نورآباد
چکیده:   (4119 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اکتشافی نقش و وظایف مشاوران مدارس شهر نورآباد می­باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های کمی با تأکید بر روش همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، معلمان و مشاوران مدارس متوسطه اول و دوم شهر نورآباد بود که به روش تصادفی طبقه‌ای 250 نفر انتخاب شدند. به منظور بررسی نقش و وظایف مشاوران مدارس، پرسش­نامه­ای­ پژوهشگر ساخته با 28 سؤال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­های گردآوری شده از نرم­افزار spss از شاخص­های آمار توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین و همبستگی) و آمار استنباطی( تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک‌طرفه)استفاده شده­است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج مؤلفه نقش برنامه‌ریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی، نقش رشد و توسعه قوای فکری و معنوی دانش­آموزان، نقش ارزشیابی دانش­آموزان، نقش رشد و توسعه شخصیت دانش­آموز، و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی درمجموع 5/57درصد از کل واریانس را تبیین کرده­اند. همچنین ادراک مدیران، معلمان و مشاوران مدارس از سه نقش مشاور مدارس برنامه‌ریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی،رشد و توسعه شخصیت دانش­آموزان و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی با هم تفاوت دارد.

متن کامل [PDF 204 kb]   (2785 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: مشاوره و راهنمایی تحصیلی
دریافت: 1395/7/5 | پذیرش: 1396/3/24 | انتشار: 1396/3/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.