جلد 6، شماره 38 - ( بهار و تابستان 1398 )                   شماره 38 صفحات 85-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (5368 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان ابتدایی در خصوص اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در مدارس ابتدایی بود. به منظور شناخت بیشتر پدیده ارزشیابی کیفی توصیفی، مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونه­گیری هدفمند و از طریق مصاحبه با 12 نفر از معلمان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97/96 که تجربه اجرای این طرح را در هر شش پایه تحصیلی ابتدایی دارند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه­ساختارمند بود که به دقت ثبت و در همان جلسه، با شرکت­کنندگان مرور می­شد و در صورت تایید مورد پذیرش قرار می­گرفت. تحلیل داده­ها بر اساس راهبرد هفت مرحله­ای کُلایزی بادقت و تا رسیدن به مرحله­ی اشباع نظری صورت پذیرفت و در پایان به منظور اعتباربخشی یافته­ها مجددا 2مصاحبه انجام گرفت که اطلاعات جدیدی به دست نیامد.  تحلیل عمیق روایت­های معلمان و نتایج حاصل از آن، موجب  شناسایی و دسته­بندی شش مزیت"پویا شدن فرایند ارزشیابی"، " کاهش منطقی استرس و افزایش اعتماد به نفس"، "مطابقت با معیارهای سنجش اصیل"، "حل مشکل مردودی" ، " رشد مهارت قضاوت"، "تقویت روحیه­ی همکاری"و هفت نقطه ضعف" کاهش انگیزه دانش­آموزان مستعد"، " مشکل زمان"، " نامشخص بودن مفهوم و نتایج ارزشیابی توصیفی"، " مشکلات در اجرا به دلیل افزایش حجم فعالیت­ها "، " عدم ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت تحصیلی دانش­آموزان "، " نبود امکانات لازم" و "کاهش یادگیری عمیق و معنادار" شد. یافته­ها نشان داد که معلمان، پیامدهای مثبت و منفی را از اثرات اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی، تجربه کرده­اند و پیشنهاد می­شود این طرح مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1970 kb]   (1124 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: سنجش و اندازه گیری های تربیتی
دریافت: 1396/11/14 | پذیرش: 1398/7/24 | انتشار: 1398/7/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.