جلد 9، شماره 43 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   شماره 43 صفحات 122-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران
چکیده:   (11309 مشاهده)
پرورش دانش‌آموزان خود نظم ده، از مهم‌ترین اهداف عالی در تمامی نظام‌های آموزشی به شمار می‌رود که می‌تواند زمینه لازم برای تحول و توسعه پایدار در هر جامعه‌ای را فراهم آورد. پژوهش حاضر با هدف، تبیین فرآیند پرورش دانش‌آموزان خودنظم‌ده در مدارس ابتدایی با تأکید بر نقش معلمان، و استفاده از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد (نظریه برخاسته از داده‌ها) انجام شده‌است. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با 25 معلم ابتدایی و نامه‌نگاری گردآوری‌شد. انتخاب مصاحبه‌شوندگان بر پایه راهبرد نمونه‌گیری نظری انجام گردید. تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی به انجام رسید که در نتیجه آن‌ 48 کُد اولیه، 19 زیرمقوله و 3 مقوله کلی استخراج شد. در نظریه میانی به‌دست آمده "توجه به رشد همه‌جانبه ‌انسان" به عنوان مقوله ‌محوری در نظر گرفته شد که با تمامی مقوله‌های به‌دست آمده در این پژوهش در ارتباط است. اگر معلمان به عنوان هدایت کنندگان فرآیند تعلیم و تربیت، رشد مستمر و همه‌جانبه دانش‌آموزان را مورد توجه قرار داده و با استفاده بهینه از شرایط زمینه‌ای همچون محتوای اصیل و رسانه‌های آموزشی نوین و بهره‌گیری هوشمندانه از امکانات، قوانین، زمان و... به اجرای راهبردهایی نظیر عاملیت‌بخشی، جهت‌دهی و بازخورددهی به دانش‌آموزان‌، عرصه‌سازی برای آن‌ها و الهام‌بخشی بپردازند، بستر لازم برای پرورش دانش‌آموزانی توانمند و خودنظم‌ده فراهم شده که با پیامدهای تحصیلی و تربیتی ارزشمندی همراه خواهد بود و آینده سازان شایسته‌ای برای جامعه تربیت خواهند شد.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1483 kb]   (918 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/8/30 | پذیرش: 1400/9/23 | انتشار: 1400/10/5

فهرست منابع
1. Baumeister, R. F., Tice, D. M., & Vohs, K. D. (). The strength model of self-regulation: Conclusions from the second decade of willpower research. Perspectives on Psychological Science, 2018; 13(2): 141-145.‌ [DOI:10.1177/1745691617716946]
2. Cadima, J., Verschueren, K., Leal, T., & Guedes, C. Classroom interactions, dyadic teacher-child relationships, and self-regulation in socially disadvantaged young children. Journal of abnormal child psychology, 2016; 44(1): 7-17.‌ [DOI:10.1007/s10802-015-0060-5]
3. Edossa, A. K., Schroeders, U., Weinert, S., & Artelt, C. The development of emotional and behavioral self-regulation and their effects on academic achievement in childhood. International Journal of Behavioral Development, 2018; 42(2): 192-202. [DOI:10.1177/0165025416687412]
4. Enkavi, A. Z., Eisenberg, I. W., Bissett, P. G., Mazza, G. L., MacKinnon, D. P., Marsch, L. A., & Poldrack, R. A. Large-scale analysis of test-retest reliabilities of self-regulation measures. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2019; 116(12): 5472-5477.‌ [DOI:10.1073/pnas.1818430116]
5. Erdogan, Tolga. The Investigation of Self-regulation and Language Learning Strategies. Universal Journal of Educational Research, 2018; 6(7): 1477-1485. [DOI:10.13189/ujer.2018.060708]
6. Fontaine, A. Children's Self-Regulation during Reward Delay.‌ 2018.
7. Koohi, M., Karshaki, H., Mahram, B. Investigating the role of Educational Groups and Academic Degrees at Research Self-Regulation of postgraduate Students, Educational Research, 2019; 6(38): 86-106.
8. Kuhn, M. A., Ahles, J. J., Aldrich, J. T., Wielgus, M. D., & Mezulis, A. H. Physiological self-regulation buffers the relationship between impulsivity and externalizing behaviors among nonclinical adolescents. Journal of youth and adolescence, 2018; 47(4): 829-841.‌ [DOI:10.1007/s10964-017-0689-1]
9. Lawrence, A. S., & Saileella, K. Self-Regulation of Higher Secondary Students in Relation to Achievement in Mathematics. Online Submission, 2019; 9(1): 258-265.‌
10. Li, J. B., & Lau, E. Y. H. Teacher-Student Conflict and Preschoolers' Adjustment in the Transition to Primary School: The Role of Child Self-Regulation and Parents' Positive Relations With Others. Early Education and Development, 2019; 30(3): 423-437. [DOI:10.1080/10409289.2018.1535227]
11. Lonigan, C. J., Spiegel, J. A., Goodrich, J. M., Morris, B. M., Osborne, C. M., Lerner, M. D., & Phillips, B. M. Does preschool self-regulation predict later behavior problems in general or specific problem behaviors?. Journal of abnormal child psychology, 2017; 45(8): 1491-1502 [DOI:10.1007/s10802-016-0260-7]
12. McCormick, A., Meijen, C., Anstiss, P. A., & Jones, H. S. Self-regulation in endurance sports: theory, research, and practice. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2019; 12(1): 235-264.‌ [DOI:10.1080/1750984X.2018.1469161]
13. Panadero, E., Jonsson, A., & Botella, J. Effects of self-assessment on self-regulated learning and self-efficacy: Four meta-analyses. Educational Research Review, 2017; 22, 74-98.‌ [DOI:10.1016/j.edurev.2017.08.004]
14. Prinsen, S., Evers, C., Wijngaards, L., van Vliet, R., & de Ridder, D. Does self-licensing benefit self-regulation over time? An ecological momentary assessment study of food temptations. Personality and Social Psychology Bulletin; 2018. [DOI:10.1177/0146167218754509]
15. Schmitt, S. A., McClelland, M. M., Tominey, S. L., & Acock, A. C. Strengthening school readiness for Head Start children: Evaluation of a self-regulation intervention. Early Childhood Research Quarterly, 2015; 30: 20-31.‌ [DOI:10.1016/j.ecresq.2014.08.001]
16. Sen, S., & Yilmaz, A. Devising a Structural Equation Model of Relationships between Preservice Teachers' Time and Study Environment Management, Effort Regulation, Self-Efficacy, Control of Learning Beliefs, and Metacognitive Self-Regulation. Science Education International, 2016; 27(2): 301-316.‌
17. Seufert, T. The interplay between self-regulation in learning and cognitive load. Educational Research Review, 2018; 24, 116-129.‌ [DOI:10.1016/j.edurev.2018.03.004]
18. Skibbe, L. E., Montroy, J. J., Bowles, R. P., & Morrison, F. J. Self-regulation and the development of literacy and language achievement from preschool through second grade. Early childhood research quarterly, 2019; 46: 240-251.‌ [DOI:10.1016/j.ecresq.2018.02.005]
19. Sumantri, M. S., & Rachmadtullah, R. The effect of learning media and self regulation to elementary students' history learning outcome. Advanced Science Letters, 2016; 22(12): 4104-4108.‌ [DOI:10.1166/asl.2016.8140]
20. van Loon, M. H., & Roebers, C. M. Effects of feedback on self‐evaluations and self‐regulation in elementary school. Applied cognitive psychology, 2017; 31(5): 508-519.‌ [DOI:10.1002/acp.3347]
21. Verzeletti, C. , Zammuner, V. L. , Galli, C. , & Agnoli, S. Emotion regulation strategies and psychosocial well-being in adolescence. Cogent Psychology(just-accepted), 2016. [DOI:10.1080/23311908.2016.1199294]
22. Yerdelen, S., & Sungur, S. Multilevel investigation of students' self-regulation processes in learning science: Classroom learning environment and teacher effectiveness. International Journal of Science and Mathematics Education, 2019; 17(1): 89-110. [DOI:10.1007/s10763-018-9921-z]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.