جلد 8، شماره 42 - ( بهار و تابستان 1400 )                   شماره 42 صفحات 77-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: TSI-98-02-001


XML English Abstract Print


پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری
چکیده:   (2932 مشاهده)
با افزایش تقاضا برای تحصیل در مقاطع آموزش عالی و محدودیت ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌­ها علی‌الخصوص در رشته­‌های پرطرفدار، سنجش و پذیرش دانشجو به یکی از اهداف مهم نظام آموزشی تبدیل شده است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف آسیب­‌شناسی وضعیت فعلی الگوی سنجش و پذیرش دانشجو و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود الگوی سنجش و پذیرش دانشجو در کشور انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهش‌­های کاربردی و از منظر روش­‌شناسی به روش کیفی انجام شده است. مشارکت­‌کنندگان پژوهش خبرگان و صاحب­‌نظران علمی و اجرایی در حوزه کنکور بوده­‌اند که به روش نمونه­‌گیری هدفمند با رویکرد گلوله برفی انتخاب شده­‌اند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از عدم کارآمدی و اثربخشی لازم در الگوی فعلی سنجش و پذیرش دانشجو است. چالش‌های مربوط به الگوی فعلی سنجش و پذیرش دانشجو در سه دسته: آسیب­‌های ناشی از فضای نظام آموزشی در دوران قبل از کنکور، چالش‌­های ناشی از فضای حاکم بر آزمون سراسری و شرایط ناظر بر کنکور داوطلبان، و آسیب‌های مربوط به دوران بعد از برگزاری آزمون سراسری قابل تأمل و بررسی است. همچنین پذیرش توسط دانشگاه، بهینه­‌سازی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، راهکارهایی در ارتباط با ارتقای عملکرد و کارایی نظام آموزشی و هدایت تحصیلی از جمله راهکارهای مکمل و جایگزینی بودند که در پژوهش حاضر مورد شناسایی قرار گرفتند. از منظر صاحب­‌نظران، اجرای موفقیت‌آمیز الگوی جایگزین مستلزم مطالعه عمیق، امکان­سنجی، بررسی و ارزیابی دقیق و موشکافانه آن در ابعاد مختلف آموزشی و غیرآموزشی است. لذا با توجه به نتایج پژوهش حاضر راهکارهایی مانند کاهش تأکید بر حفظیات و توجه بیشتر به سایر مهارت­‌های موردنیاز جامعه امروزی، استعدادها، علایق و توانمندی دانش­‌آموزان، هدایت تحصیلی هوشمندانه و فرایند محور و انتخاب رشته‌­ای متناسب با استعداد، علایق، و توانمندی دانش‌­آموزان، تغییر از رویکرد هنجاری به شیوه ملاکی و حذف تدریجی کنکور پیشنهاد می‌گردد.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 1604 kb]   (774 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: سنجش و اندازه گیری های تربیتی
دریافت: 1399/9/6 | پذیرش: 1400/7/18 | انتشار: 1400/7/18

فهرست منابع
1. Aghazadeh, A. (1998). Principles Governinggoverning students Admission in Certain Progressive states. Allame Tabatabai' university
2. Hajforoush, H. (2002). Negative Consequences of Entrance Exams on Instructional Objectives and a Proposal for Removingremoving them. Evaluating the Issues of the Entrance Exams: Proceedings of the Esfahan University Conference on, Esfahan University, May.
3. Hantrais, L. (2009). International Comparative Research. New York: Palgrave [DOI:10.1007/978-1-137-06884-2]
4. McNamara, T., & Roever, C. (2006). Language Testing: The social dimension. Oxford: Blackwell Publishing.
5. Smelser, Neil. J. (2003). On Comparative Analysis, Interdisciplinarity and Internationalization in Sociology. International Sociology, 18(4): 643-657. [DOI:10.1177/0268580903184001]
6. Stiggins, J. R. (1990). Toward a relevant classroom assessment research agenda. Alberta Journal of Educational Research, 36(1): 92-97.
7. Strauss and Corbin, (1990). Basics of Qualitative Research: grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
8. Tilak, J. (2000). Higher Education in Developing Country. Book Review Minerva, Vol. 38. [DOI:10.1023/A:1026557329322]
9. Tonderai, M. (2004). Widening Access in Higher Education in Zimbabwe. Higher Education Policy. 20(2).

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.