TY - JOUR JF - erj JO - VL - 4 IS - 34 PY - 2017 Y1 - 2017/5/01 TI - Principals', counselors' and teachers' understanding of the role and tasks of school counselors(Case Study Norabad city) TT - درک مدیران، معلمان و مشاوران از نقش و وظایف مشاوران مدارس( مطالعه موردی: مدارس شهر نورآباد) N2 - هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اکتشافی نقش و وظایف مشاوران مدارس شهر نورآباد می­باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های کمی با تأکید بر روش همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، معلمان و مشاوران مدارس متوسطه اول و دوم شهر نورآباد بود که به روش تصادفی طبقه‌ای 250 نفر انتخاب شدند. به منظور بررسی نقش و وظایف مشاوران مدارس، پرسش­نامه­ای­ پژوهشگر ساخته با 28 سؤال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­های گردآوری شده از نرم­افزار spss از شاخص­های آمار توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین و همبستگی) و آمار استنباطی( تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک‌طرفه)استفاده شده­است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج مؤلفه نقش برنامه‌ریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی، نقش رشد و توسعه قوای فکری و معنوی دانش­آموزان، نقش ارزشیابی دانش­آموزان، نقش رشد و توسعه شخصیت دانش­آموز، و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی درمجموع 5/57درصد از کل واریانس را تبیین کرده­اند. همچنین ادراک مدیران، معلمان و مشاوران مدارس از سه نقش مشاور مدارس برنامه‌ریزی و توسعه راهنمایی تحصیلی،رشد و توسعه شخصیت دانش­آموزان و نقش مشورت و همکاری با کارکنان و انجام کارگروهی با هم تفاوت دارد. SP - 1 EP - 17 AU - Ashrafi, Sakine AU - abddolahi, bizhan AU - goudini, fateme AD - KW - exploratory data analysis KW - school counselors and role and tasks. UR - http://erj.khu.ac.ir/article-1-147-fa.html DO - 10.52547/erj.4.34.1 ER -