Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
3
33
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول
The effect of group training based on Schneider hope theory on level academic engagement and hardiness girl students in first grade
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p dir="RTL">پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش<span dir="LTR">­</span>آموزان دختر متوسطه اول انجام گرفت. مطالعه حاضر به شیوه نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش<span dir="LTR">­</span>آموزان دختر متوسطه اول شهر خرم­آباد در سال تحصیلی 95- 1394 بود. حجم نمونه به تعداد 50 نفر(25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه گواه) با استفاده از روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب گردید. گروه آزمایش، تحت آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر به صورت گروهی قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه، پس­آزمون و مجدداً 2 ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. ابزار اندازه­گیری در این پژوهش پرسشنامه­های اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2001) و سرسختی تحصیلی کوباسا و همکاران (1982) بود. تحلیل داده­ها با استفاده از <span dir="LTR">spss-19</span>و روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش امید بر افزایش میزان اشتیاق تحصیلی(001/0><span dir="LTR">P</span>) و سرسختی تحصیلی(01/0><span dir="LTR">P</span>) تأثیر معنادار دارد. این ­ نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید.</p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: ltr;"><font color="#000000"><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">The aim of the present study was to examine the effect </span><span font-size:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">of group training based on schnyder hope theory on level academic engagement and hardiness girl students in first grade</span><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">. The present study was method of sup-experimental with pre-test - post-test and follow-up design with control group. This study population included all high school girl students in first grade of Khorramabad city the academic 2015-16. Sample size of 50 individuals (25individuals' experimentation and 25 </span><span font-size:="" mso-fareast-font-family:="" mso-font-kerning:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">individuals </span><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">'control group) using multi-stage random cluster were selected. The only experimental group was </span><span font-size:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">group training based on schnyder hope theory</span><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">, after the training Meetings, from both the experimental and control groups post-test and again two months later, both groups were followed up. In this study measuring tool, questionnaire </span><span font-size:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">academic engagement </span><span b="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">Schafeli</span><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""> et al (2001) and</span><span font-size:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""> academic hardiness Khobasa</span><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""> et al (1982) . Analysis of the data was done using SPSS-19 and descriptive and inferential tests such as covariance analysis were conducted. The results study showed that training of group training based on schnyder hope theory had a significant effect on academic </span><span font-size:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">engagement</span><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""> (P<0/001) and academic </span><span font-size:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">hardiness</span><span font-size:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""> (P<0/01). Findings were also preserved in the follow up Phase.</span></font></p>
امید, اشتیاق تحصیلی, سرسختی تحصیلی, دانشآموزان
hope, academic engagement, academic hardiness, students
1
14
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-894-1&slc_lang=fa&sid=1
ezatolah
ghadampour
عزت اله
قدم پور
ghadampour1973@gmail.com
10031947532846001329
10031947532846001329
No
lorestan university
دانشگاه لرستان
parvaneh
radmehr
پروانه
رادمهر
radmehr.p12@gmail.com
10031947532846001330
10031947532846001330
No
lorestan university
دانشگاه لرستان
leila
yousefvand
لیلا
یوسف وند
yousefvand69@gmail.com
10031947532846001331
10031947532846001331
Yes
lorestan university
دانشگاه لرستان