Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
10
44
online
1
fulltext
fa
ماهیت و فرایندهای مرتبط با ادراک از جایگاه اجتماعی در اعضای هیات علمی
The nature and process related to perceived social status among faculty members
مدیریت آموزش عالی
Higher Education Management
مقاله پژوهشی
Research Paper
<span style="font-size: 11pt;"><span style="direction: rtl;"><span style="unicode-bidi: embed;"><span style="line-height: 107%;"><span calibri="" style="font-family:;"><span lang="FA" style="font-size: 12pt;"><span style="line-height: 107%;"><span b="" nazanin="" style="font-family:;">هدف این پژوهش بررسی ماهیت، وضعیت و فرایندهای مرتبط با ادارک از جایگاه اجتماعی در بین اعضای هیات علمی یکی از دانشگاه های دولتی شهر تهران بود. با استفاده از یک طرح پژوهش کیفی با 20 نفر از اعضای هیات علمی مصاحبه های نیمه ساختار یافته برای پاسخ گویی به سوالات پژوهش تنظیم شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمونی اکتشافی تحلیل شدند. تحلیل داده ها ماهیت جایگاه اجتماعی را نوعی کاستی و فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت ایدهآل حیات اجتماعی و حرفهای در دانشگاه و جامعه نشان داد. ارزیابی اغلب شرکت کنندگان درباره وضعیت جایگاه اجتماعی، مبین تنزل جایگاه اجتماعی شغل دانشگاهی در سلسله مراتب اجتماعی بود.</span></span></span> <span lang="FA" style="font-size: 12pt;"><span style="line-height: 107%;"><span b="" nazanin="" style="font-family:;">تحلیل دادهها چهار مقوله اصلی سازمانی، نهادی، مدیریتی، سیاسی و شخصیتی را به عنوان مقوله های اصلی و نیاز به بازسازی جایگاه اجتماعی را به عنوان مضمون اصلی مرتبط کننده این مقوله ها شناسایی کرد. براساس یافته ها، به نظر میرسد جایگاه اجتماعی فرایندی است که در دانشگاه ساخته میشود و متاثر از یک سری عوامل ساختاری و تا حدی ویژگیهای شخصیتی و منشی قرار دارد. جایگاه اجتماعی حرفههای دانشگاهی تنزل یافته است ولی دانشگاه میتواند با اصلاح فرایندهای سازمانی، نهادی، مدیریتی، سیاسی در بازسازی جایگاه اجتماعی عضو هیات علمی نقشآفرینی کند. همچنین ملاک قرار دادن شاخصهای مرتبط با جایگاه اجتماعی میتواند در برگزینش افراد برای تصدی حرفه های دانشگاهی کمک کننده باشد.</span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="font-size: 11pt;"><span style="line-height: 107%;"><span calibri="" style="font-family:;"><span style="font-size: 12pt;"><span style="line-height: 107%;"><span new="" roman="" style="font-family:;" times="">The aim of this study was to explore the nature and process related to perceived social status among faculty members in Iran. By using a qualitative research design, 20 faculty members interviewed. Data were analyzed by exploratory thematic analysis. Analyzing the data showed that faculty member’s perceived social status something like a gap or distance between existing and ideal status in their professional and social life in university and society. Judgement of faculty members about social status suggest that social status for academic jobs degraded in social hierarchies. Furthermore, finding revealed four categories including organizational, institutional, managerial, political and personal process as the main categories. It seemed the need for reconstructing social status would be the linking process between categories and it is convincing to consider that as the main theme in data. According to findings, it seems perceived social status is constructed in university and it is influenced by a number of structural and personality process. Social status has degraded for academic jobs but universities could reconstruct social status by modifying organizational, institutional, managerial and political process. In addition, applying indices related to social status could be effective for selecting volunteers for academic jobs.</span></span></span></span></span></span><br>
جایگاه اجتماعی, اعضای هیات علمی, حمایت سازمانی ادارک شده, مدیریت, سیاست سازمانی ادارک شده
Social status, Faculty member, perceived organizational support, management, perceived organizational politic
244
268
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4153-1&slc_lang=fa&sid=1
رضا
عظیمی
azimy17@gmail.com
10031947532846005438
10031947532846005438
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
حمید
خانی پور
khanipur.hamid@gmail.com
10031947532846005439
10031947532846005439
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی