Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1395
5
1
gregorian
2016
8
1
3
32
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در دانشآموزان
Effecasy of Philosophy for Children Program (P4C) on the problem solving abilities and Moral Judgment of students
فلسفه تعلیم و تربیت
Educational Philosophy
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در دانش­آموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان اسلام آبادغرب انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 بود. برای این منظور 80 نفر از دانش­آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (40 نفر) و گواه (40 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری داده­ها ابتدا از پرسشنامه­ حل مسأله لانگ و کسیدی (1996) و آزمون قضاوت اخلاقی (</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:13.0pt;">MJT</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">) استفاده شد. سپس برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان در طی 12 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. در پایان دوره پرسشنامه­های­ مذکور مجددأ توسط هر دو گروه تکمیل شد. مقایسه میانگین نمره­های توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در گروه آزمایش و گواه با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تفاوت معناداری را نشان داد (001/0 ></span></span></span><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;">p </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">)، به عبارتی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر افزایش توانایی حل مسأله و رشد قضاوت اخلاقی دانش­آموزان تأثیر مثبتی داشته است. همچنین، تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر افزایش حل مسأله و قضاوت اخلاقی بر حسب جنسیت معنادار نبود.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;">This study examined the effects of Philosophy for Children Program (P4C) on the problem solving abilities and Moral Judgment of nurturance in the third Grade Primary Students of east Eslam Abad. The Population of this research was all the girl students in the third Grade in 2014- 2015 academic year. The research method a pre-test post-test design with control group was used. To this end, we chose 80 students to random cluster sampling in two groups experimental (n=40) and control (n=40) through randomized placement technique. For data gathering in this research the Long and Cassidy problem-solving questionnaire (1996) and Moral Judgment Test (MJT) were used. After this, the philosophy for children program was performed in 12 sessions for the experimental group. At the end of this intervention, post-tests was performed on participates of both groups. The results of analysis of covariance showed that the difference between the means of the two groups was significant (p<0.001), In other words of teaching philosophy to children to enhance students' problem solving ability and moral judgment had a positive effect. Also, the effect of the increase in problem-solving and moral judgment teaching philosophy to children by gender were not significant.</p>
آموزش برنامۀ فلسفه, حل مسأله, قضاوت اخلاقی, جنسیت, دانش آموزان دوره ابتدایی.
philosophy teaching program (P4C ), problem solving, Moral Judgment, gender, primary school students.
80
101
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-928-1&slc_lang=fa&sid=1
soheila
jalilian
سهیلا
جلیلیان
jaliliansoheila@gmail.com
10031947532846001305
10031947532846001305
Yes
Shahid Chamran University of Ahwaz
دانشگاه شهید چمران اهواز
Ehsan
azimpoor
احسان
عظیم پور
Ehsan azimpoor1366@gmail.com
10031947532846001306
10031947532846001306
No
Tabriz University
دانشگاه تبریز
fariba
jalilian
فریبا
جلیلیان
jalilian.2012@yahoo.com
10031947532846001307
10031947532846001307
No
Boali sina University of hamedan
دانشگاه بوعلی همدان