Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
2
30
online
1
fulltext
fa
سبک یادگیری رویکردی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی
Learning Style an Approach for Academic Guidance of High School Students
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p style="text-align: justify;">هدف از انجام این پژوهش، بررسی سبک های یادگیری دانش آموزان دبیرستانی به منظور دستیابی به ابزاری برای هدایت تحصیلی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل دان شآموزان پسر دبیرستانی در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی دبیرستان های شهر همدان بود. نمونه مورد بررسی، شامل 170 دانش آموز پسر پایه دوم و سوم دبیرستان در رشته های تجربی، ریاضی و انسانی بود. دانش آموزان به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش سبک یادگیری دانش آموزان، از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که اغلب دانش آموزان ر شته ریاضی و تجربی، دارای سبک یادگیری همگرا و جذب کننده و اغلب دان ش آموزان رشته علوم انسانی دارای سبک یادگیری واگرا و انطباق دهنده هستند. بنابراین، با آگاهی از سبک یادگیری دانش آموزان، می توان آنان را به سمت رشته ای متناسب با سبک یادگیریشان در دبیرستان یا دانشگاه، هدایت نمود.</p>
<p>The purpose of this study was investigating high school students’ learning<br>
styles in order to develop an instrument for academic guidance. The<br>
population of this study consisted of male students in three fields of<br>
science, mathematics, and humanities in high schools of Hamedan. The<br>
sample, consisted of 170 male students in grades 2 and 3 of high school in<br>
the fields of science, mathematics, and humanities. Students were selected<br>
through multistage cluster sampling method. Kolb’s Learning Styles<br>
Inventory was employed to measure the students’ learning styles. The<br>
results of the study showed that most of the students in mathematics and<br>
science had a converging and assimilating learning style, and most of the<br>
humanities students had a diverging and accommodating learning style.<br>
Thus, by awareness of students’ learning styles, we can guide them to the<br>
fields that best fit their learning styles in high school or college.</p>
دانش آموزان دبیرستان, سبک های یادگیری کلب, هدایت تحصیلی
High school students, Kolb learning style, Academic guidance
121
137
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=1
یحیی
معروفی
10031947532846002418
10031947532846002418
Yes
دانشگاه بوعلی سینا همدان
زهره
کرمی
10031947532846002419
10031947532846002419
No
دانشگاه بوعلی سینا همدان