Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
3
33
online
1
fulltext
fa
پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان آموزش از راه دور
Exploration of Relationship Between Usage of Information and Communication Technology (ICT) Tools and Critical Thinking Desposition Among Distance Education Students
فلسفه تعلیم و تربیت
Educational Philosophy
مقاله پژوهشی
Research Paper
<p><span dir="rtl">یکی از ا</span><span dir="rtl">هداف اصلی در آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرورش مهارت­های تفکر انتقادی است.</span> <span dir="rtl">تفکر</span> <span dir="rtl">انتقادی برای زیستن اندیشمندانه و سازگاری با تغییرات و تحولات سریع اجتماعی ضروری است.</span> <span dir="rtl">از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری دانشجویان پیام نور (آموزش از راه دور) شهر اصفهان بودند که 100 نفر آنها به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابراز گردآوری داده­ها، پرسشنامه استفاده از </span>ICT<span dir="rtl"> و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. یافته­ها</span> <span dir="rtl">نشان داد میانگین نمره­های کل گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان 31/276 بود که نشان­دهنده گرایش متزلزل است<strong>.</strong></span> <span dir="rtl">همچنین</span> <span dir="rtl">میان میزان آشنایی با ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهداف علمی- پژوهشی و اهداف آگاهی از اخبار و اطلاعات با گرایش به تفکر انتقادی رابطه معناداری مشاهده شد. </span></p>
<p style="text-align: justify;">One of the main objectives of the ICT-based education is training of critical thinking skills. Critical thinking is essential for a thouthful way of living and compatability to rapid social changes. The purpose of this study was to explore the relationship betweeen usage of ICT tools and critical thinking desposition among distance education students. The research was done through descriptive (Survey) method. The study population consisted of all students of Isfahan Payam-Noor university (distance education) from which a sample of 100 students was selected by using random sampling method. In order to collect data, ICT Questionnaire and California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDE) were used. The Results showed that the mean of total score of critical thinking disposition was 276.31 indicating an ambivalence desposition. Also there were significant relationships between the amount of familiarity to ICT tools, scientific-scholarly objectives and awareness of news and information objectives and critical thinking desposition.</p>
تفکر انتقادی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, آموزش از راه دور
Critical thinking, Information and Communication Technology (ICT), Distance education
47
62
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-863-1&slc_lang=fa&sid=1
negin
barat dastjerdi
نگین
برات دستجردی
dastjerdey@gmail.com
10031947532846001338
10031947532846001338
Yes
دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
elham
yusofi
الهام
یوسفی
10031947532846001339
10031947532846001339
No
دانشگاه پیام نور