Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
6
39
online
1
fulltext
fa
نقش مدیران دانشگاهی در توسعه اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی(مورد مطالعه: دانشگاههای جامع شهر تهران)
The role of university administrators in the development of faculty members of universities and higher education institutions (Case study: comprehensive universities of Tehran
مدیریت آموزشی
Educational Management
مقاله پژوهشی
Research Paper
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">هدف پژوهش حاضر سنجش نقش مدیران دانشگاهی در توسعه اعضای هیأت علمی در دانشگاه­ های جامع شهر تهران بود. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع پژوهش­ کاربردی و از حیث گردآوری داده­ های پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه­ های جامع شهر تهران شامل دانشگاه تهران، شهیدبهشتی، تربیت مدرس و الزهرا به تعداد ۳۳۸۹ نفر بودند. با استفاده از روش نمونه­ گیری طبقه ­ای تصادفی متناسب با حجم، تعداد ۲۲۹ نفر به ­عنوان نمونه انتخاب شدن</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">د.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"> به ­منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­های حاصل از پژوهش آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">آزمون تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی ال اس دی) استفاده شد. یافته­ های پژوهش نشان داد که از دیدگاه اعضای هیأت علمی نقش مدیران دانشگاهی در توسعه اعضای هیأت علمی یک نقش خنثی است و مدیران دانشگاهی نسب به توسعه اعضای هیأت علمی بی­ تفاوت هستند. همچنین حمایت مدیران دانشگاهی از توسعه اعضای هیأت علمی در سطح پذیرش و باور است اما پشتیبانی و مشارکتی در این زمینه ندارند. تفاوت معناداری بین انواع نقش­های مدیران دانشگاهی(حمایتی، غیرحمایتی و خنثی) در دانشگاه­ ها و گروه­ های علمی مورد مطالعه وجود داشت. با توجه به یافته ­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که خنثی بودن مدیران دانشگاهی نسبت به توسعه اعضای هیأت علمی و عدم حمایت آن­ها به ­صورت عملیاتی در سطح مشارکت و پشتیبانی از برنامه ­های توسعه اعضای هیأت علمی کیفیت آموزش در دانشگاه را با چالش ­های متعددی روبرو خواهد نمود. </span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">The aim of this study was to examine the role of university administrators in the development of faculty members in state run universities of Tehran. Research design was a descriptive and survey study. The statistical population were all of faculty members <span dir="RTL">)</span>3389 people<span dir="RTL"> (</span>of Tehran Universities (Tehran, Shahid Beheshti, Tarbiat Modares and Al-Zahra), from them, 229 subjects were selected based on stratified random sampling method as a sample size of the study. Researcher made questionnaire were used to gather the data. Data were analyzed by Descriptive statistics (mean, standard deviation, frequency and percent) and inferential statistics (One-way ANOVA and LSD test<span dir="RTL"> (</span>. Results showed that from faculty point of view, the role of university administrators in development of faculties is neutral. Also, the support of university administrators for the development of faculty members is on the level of normal, but there is no supportive and participatory. There was a significant difference between the types of academic administrators' roles (supportive, non-supportive, and neutral) among aforementioned universities. According to the findings of the research, it can be concluded that the neutralization of university administrators to develop faculty members and their lack of operational support at the level of participation and support for the development of faculty members will challenge the quality of education at the university.</div>
دانشگاه های جامع, آموزش عالی, توسعه اعضای هیأت علمی, نقش مدیران دانشگاهی
Faculty Development, state run universities, Higher education, administrators' roles
20
36
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-733-2&slc_lang=fa&sid=1
Ayat
saadattalab
آیت
سعادت طلب
saadattalab2009@gmail.com
10031947532846003588
10031947532846003588
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی