Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://erj.khu.ac.ir
1
admin
1024-3402
1024-3402
doi
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
7
40
online
1
fulltext
fa
تحلیل تاثیر نقش بازی در مشارکت پذیری کودکان در فضای شهری
Analysis of the Impact of Role Playing on Child Participation in Urban Space
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
مقاله پژوهشی
Research Paper
<span dir="RTL">این پژوهش باهدف تحلیل میزان تأثیرگذاری بازی در مشارکتپذیری کودکان تدوین گردیده است. روش</span> <span dir="RTL">تحقیق</span> <span dir="RTL">در</span> <span dir="RTL">پژوهش</span> <span dir="RTL">حاضر</span> <span dir="RTL">کاربردی و پیمایشی است.</span> <span dir="RTL">در</span> <span dir="RTL">این</span> <span dir="RTL">راستا</span> <span dir="RTL">بهمنظور</span> <span dir="RTL">گردآوری</span> <span dir="RTL">دادهها</span> <span dir="RTL">از</span> <span dir="RTL">مشاهدات میدانی،</span> <span dir="RTL">پرسشنامه، بازدید</span> <span dir="RTL">از سایت</span> <span dir="RTL">استفاده</span> <span dir="RTL">میشود.</span> <span dir="RTL">روش</span> <span dir="RTL">نمونهگیری</span> <span dir="RTL">بهصورت</span> <span dir="RTL">تصادفی</span> <span dir="RTL">با استفاده از فرمول کوکران و</span> <span dir="RTL">تکمیل پرسشنامه</span> <span dir="RTL">توسط</span> <span dir="RTL">92</span> <span dir="RTL">نفر از کودکانی که در بازهی سنی 12-7 سال میباشند تکمیل گردیده است</span>.<span dir="RTL"> تحلیل</span> <span dir="RTL">دادهها</span> <span dir="RTL">برای</span> <span dir="RTL">ارزیابی</span> <span dir="RTL">تأثیر بازیهای نمادی،آموزشی و جمعی و مشارکت کودکان در ادراک کودکان در محله سجاد مشهد، استان خراسان رضوی با استفاده از روش ترکیبی با استفاده از دو نوع دادههای کمی و کیفی با رویکرد متوالی</span> صورت گرفته است<span dir="RTL">. </span><span dir="RTL">در تحلیل</span> <span dir="RTL">دادهها</span> <span dir="RTL">برای</span> <span dir="RTL">ارزیابی</span> <span dir="RTL">تأثیر نقش بازی در مشارکت پس</span> <span dir="RTL">از</span> <span dir="RTL">جمعآوری</span> <span dir="RTL">دادهها،</span> <span dir="RTL">اطلاعات</span> <span dir="RTL">حاصل</span> <span dir="RTL">با</span> <span dir="RTL">روشهای</span> <span dir="RTL">آماری تحلیل واریانس یکسویه (آنوا) ، آزمون فرضیات کلموگروف-اسمیرنف و سطح معناداری شاخصها با استفاده از </span><span dir="RTL">همبستگی اسپیرمن </span><span dir="RTL">تحلیل گردیده است. بهمنظور بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفادهشده است که ضریب </span><span dir="RTL">0.924 </span><span dir="RTL">نشاندهنده پایایی است.</span><span dir="RTL"> در تحلیل دادههای کیفی به بررسی نقاشیهای کودکان پرداختهشده است. نتایج حاصل از پژوهش حکایت از آن دارد که استفاده از بسترهای مناسب برای بازی کودکان تأثیر به سزایی در مشارکت کودکان دارد. تفاوت در گروههای سنی کودکان باعث تفاوت در میزان اهمیت آنها به کیفیتهای محیطی میشود. گروه سنی 9-7 سال به بازیهای نقاشی و تاببازی علاقهمند هستند و به تسهیلات و تجهیزات، حس مکان و مشارکت اهمیت میدهند، این در حالی است که گروه سنی 12-10 سال نقاشی، آواز خواندن و توپبازی برای آنها بیشتر موردتوجه است و آنها به هویت و تنوع در فضاهای شهری توجه دارند</span>
This study was developed to analyze the effectiveness of play in children's participation. The research method in the present study is applied and survey. In this regard, in order to collect data, field observations, questionnaires, and site visits are used. The sampling method was randomly completed using Cochran's formula and a questionnaire was completed by 92 children aged 7-12 years. Data analysis was performed to evaluate the effect of symbolic, educational and collective games and children's participation in children's perception in Sajjad neighborhood of Mashhad, Khorasan Razavi province using a combined method using two types of quantitative and qualitative data with a sequential approach. In data analysis to evaluate the effect of role play in participation after data collection, the data were analyzed by one-way analysis of variance (ANOVA), Kolmogorov-Smirnov hypothesis test and the significance level of the indicators using Spearman correlation. Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability, which indicates a reliability coefficient of 0.924. In the analysis of qualitative data, children's drawings have been examined. The results of the study indicate that the use of appropriate contexts for children's play has a significant impact on children's participation. Differences in children's age groups make a difference in how important they are to environmental qualities. The age group of 7-9 years old is interested in painting and playing games and pays attention to facilities and equipment, sense of place and participation, while the age group of 10-12 years old is more interested in painting, singing and playing ball, and they They pay attention to identity and diversity in urban spaces
ادراک, بازی, کودک, مشارکت, محله سجاد.
: Perception, Play, Child, Participation, Sajjad Neighborhood
47
73
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2379-1&slc_lang=fa&sid=1
shima
abedi
شیما
عابدی
shimaabedi67@gmail.com
10031947532846003277
10031947532846003277
Yes
Azad University of Mashhad
دانشگاه ازاد واحد مشهد
toktam
hanaee
تکتم
حنایی
toktamhanaee@yahoo.com
10031947532846003278
10031947532846003278
No
Azad University of Mashhad
دانشگاه ازاد واحد مشهد