Afshoon A, Ahmadzadeh S, Etebari M. The Anthropomorphic Role of Chatbots on Creation of Shared Value from Perspective Pleasurable and Uuseful Motivations of Tourists (Case Study: Tourism Industry). Human Information Interaction 2023; 10 (2)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3138-fa.html
افشون انیس، احمدزاده سمیه، اعتباری مهدی. نقش انسان انگارانه رباتهای گفتگو در خلق ارزش مشترک از دیدگاه انگیزههای لذتجویانه و سودمندی گردشگران (موردمطالعه: صنعت گردشگری). تعامل انسان و اطلاعات. 1402; 10 (2)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3138-fa.html
دانشکده مدیریت و نوآوری، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
چکیده: (1644 مشاهده)
هدف: هدف اصلی پژوهش نقش انسانانگارانه رباتهای گفتگو بر خلق ارزش مشترک از دیدگاه انگیزههای لذتجویانه و سودمندی گردشگران می باشد.
روش پژوهش: این پژوهش باهدف کاربردی و با ماهیت توصیفی- پیمایشی از پرسشنامه 5 بخشی شامل بررسی فاکتورهای خلق ارزش مشترک، انگیزههای لذتجویانه، انگیزههای سودمندی، استفاده از رباتهای گفتگو و نقش انسانگرایانه آنها می باشد. دادههای بهدستآمده به دو روش مطالعه کتابخانهای و پیمایشی میدانی از یک نمونه در دسترس از جامعه آماری شامل 280گردشگر از گردشگران یک شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری شهر اصفهان جمعآوری شد و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Smartpls3 و معادلات ساختاری بوده است.
یافتهها: انگیزههای لذتجویانه و سودمندی بر خلق ارزش مشترک و نقش رباتهای گفتگو در رابطه بین انگیزه لذتجویانه و خلق ارزش مشترک در گردشگری نقش میانجی دارد. نقش رباتهای گفتگو در رابطه بین انگیزه سودمندی و خلق ارزش مشترک در گردشگری نقش میانجی دارد. انسانانگاری در رابطه بین رباتهای گفتگو و خلق ارزش مشترک در گردشگری نقش تعدیلگری دارد.
نتیجهگیری: بررسیهای این پژوهش نشان داد که اهمیت به انگیزه لذتجویانه و کمک به جذاب جلوهدادن خدمات گردشگری، مشتریان و گردشگران را به همکاری و مشارکت با برند ترغیب میکند. همچنین انگیزه کسب منفعت و سود، مشتریان حوزه گردشگری را به تعامل با شرکت و خلق ارزش مشترک متمایل مینماید. رباتهای گفتگو میتوانند لذت مشتری از خرید یا تعامل با شرکت را افزایش داده و به طور هوشمند رفتار و نیاز مشتریان را شخصیسازی کنند و این فناوری با ایجاد منفعت مادی و سودمندی مناسب در مشتریان آنها را به ارائه پیشنهادها، خرید و مشارکت در تبلیغ علاقهمند ساخته و برای شرکت ارزش خلق میکند. انسانانگاری و شباهت فعالیتهای رباتهای گفتگو به رفتار واقعی انسان میتواند تأثیر این رباتهای گفتگو در افزایش خلق ارزش مشترک در گردشگری را افزایش داده و منجر به مزیت رقابتی پایدار بین رقبای این حوزه گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي